Hej

Har en xc90 2018 AWD. Stört mig på ett ljud låter lite som en ”doc flöjt” eller ”när man kör på kant linjen som är ribbad” (utan vibrationerna). Lite observationer:

1) Uppstår typ vid 20 km/h

2) hörs inte alltid, kommer och går lite. Men när det kommer brukar det hålla i.

3) Hörs INTE vid acceleration, vad jag hör i alla fall

4) sista är spekulation. Men på väg till verkstaden fick jag tvärnita så att ABS kickade in. Då lät det knappt när jag sen skulle visa verkstaden…. Otur/slump/ vet ej..

Har haft inne den på felsökning men de hittar inget. Har kollat kardanaxael, drivlina mm… de tror det är däcken.

Såg detta undertill idag. Kan detta skapa ljud? Oavsett ngt som bör åtgärdas?

Mvh
Niklas

• Undersidan av en bil där en del av konstruktionen är markerad med en lila cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av bilens undersida med en tydlig spricka i ett skyddande panelområde. Möjlig orsak till ljudproblem, enligt användaren Niklas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
N
Är den plasten som det är hål i fast eller lös? Alltså kan den vibrera när du kör?
Prova att sätta tejp över hållet och så att den inte kan vibrera. Försvinner ljudet så har du hittat felet.

Intressant. Hittade på detta inlägg eftersom jag googlade missljud XC90. Min bil låter också som du beskriver. Men mitt kommer och går inte utan är konstant. Märks mest vid höga fater på motorväg och är då sjukt irriterande.

Jag tog bort "hasplåten" då jag trodde det var ett ljud som bildades med den och luftdraget, ingen skillnad. I helgen körde jag på grusväg så jag tror heller ej på att däcken skulle skapa detta ljud. Bytte framruta i våras, tyckte då när jag åkte från glasfirman att detta var ett nytt ljud. Kan det vara dåligt inpassad ruta tro? Jag har tryckt på rutan när ljudet kommer men ingen skillnad.

Nästa steg för mig är att byta hjullager men undviker helst det om det inte behövs, kan inte känna något glapp eller skorrande i något av hjulen i fram.

N
S sleepless123 skrev:
Intressant. Hittade på detta inlägg eftersom jag googlade missljud XC90. Min bil låter också som du beskriver. Men mitt kommer och går inte utan är konstant. Märks mest vid höga fater på motorväg och är då sjukt irriterande.

Jag tog bort "hasplåten" då jag trodde det var ett ljud som bildades med den och luftdraget, ingen skillnad. I helgen körde jag på grusväg så jag tror heller ej på att däcken skulle skapa detta ljud. Bytte framruta i våras, tyckte då när jag åkte från glasfirman att detta var ett nytt ljud. Kan det vara dåligt inpassad ruta tro? Jag har tryckt på rutan när ljudet kommer men ingen skillnad.

Nästa steg för mig är att byta hjullager men undviker helst det om det inte behövs, kan inte känna något glapp eller skorrande i något av hjulen i fram.
Du kan ta en slangbit och föra den runt vindrutan på insidan medans någon kör då brukar man höra om det susar någonstans. Du kan också sätta tejp som går över mellanrumet mellan kaross och vindruta. Blir det tyst då så har du hittat felet.
Vilken karros xc90 har du?

Kanske lite tokigt forum för denna tråd :) Jag upplever inte att det är ett vindbrus jag hör. Mer som dovt vibrationsljud. Teorin är att om det är vägljud (vibrationer) som fortplantar sig till framrutan, om den nu inte är korrekt installerad.

N niklasjo skrev:
Hej

Har en xc90 2018 AWD. Stört mig på ett ljud låter lite som en ”doc flöjt” eller ”när man kör på kant linjen som är ribbad” (utan vibrationerna). Lite observationer:

1) Uppstår typ vid 20 km/h

2) hörs inte alltid, kommer och går lite. Men när det kommer brukar det hålla i.

3) Hörs INTE vid acceleration, vad jag hör i alla fall

4) sista är spekulation. Men på väg till verkstaden fick jag tvärnita så att ABS kickade in. Då lät det knappt när jag sen skulle visa verkstaden…. Otur/slump/ vet ej..

Har haft inne den på felsökning men de hittar inget. Har kollat kardanaxael, drivlina mm… de tror det är däcken.

Såg detta undertill idag. Kan detta skapa ljud? Oavsett ngt som bör åtgärdas?

Mvh
Niklas
- Känt så att alla hjulbultar sitter som dom ska?

- Vibrerande drivaxlar är ett känt problem på Volvos SPA-plattform som speciellt drabbar AWD-bilar.

- Kolla clipset som håller de främre innerskärmarna på plats i nerkant, är inte helt ovanligt att det har trillat bort pga lite lätt utsatt läge.
Är innerskärmen lös där kan den börja fladdra av fartvinden.

N
S sleepless123 skrev:
Kanske lite tokigt forum för denna tråd :) Jag upplever inte att det är ett vindbrus jag hör. Mer som dovt vibrationsljud. Teorin är att om det är vägljud (vibrationer) som fortplantar sig till framrutan, om den nu inte är korrekt installerad.
Om vindrutan börjar vibrera så är den nog helt lös. Eventuellt sitter någon sida fast.
Om du har nyare karossen så kolla så sidolisterna sitter fast ordentligt. Dom kan ge ljud om det bara glappar lite.

Jag har nya karossen. Tack för tipsen, ska se vad jag kan hitta

C
Om det försvinner när du bromsat kraftigt så kan typiskt skumt ihållande missljud även vara slitna bromsskivor så att slitagesensorn börjat titta fram.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.