Har kondens på insidan av sovrumsfönstren en del dagar under den kalla årstiden. Har nya treglas fönster och en fresh 100 friskluftsventil. Är självdrag i huset. Har rullgardiner som precis täcker fönstren med ca:10cm smygar. Har luftvärmepump och braskamin som huvudvärme och oljeradiatorer under fönstren som bara går på när det är riktigt kallt. Sovrummet ligger på övervåningen. Oftast ligger våran dotter och sover med oss. Ska fresh ventilen vara öppen eller stängd? Undrar också om rullgardinen kan spela in, om det kanske blir för kallt mellan fönstret och rullgardinen och sen när varm och fuktig luft kommer in mellan så kondenserar den. Bättre med persien kanske. Badrummet ligger vägg i vägg med sovrummet och där inne är från luften till självdraget men även en frånluftsfläkt och den går inte på känns som luften är betydligt torrare inne nu på vintern.
Har även provat att ställa in en torrboll för att se om det är mycket fuktig luft i sovrummet när vi sover har kommit någon cl på 2 veckor. Eller krävs det helt ny ventilation för att bli av med problemet?

Tacksam för svar/Patrik

Mät temperaturen närmast fönstret när rullgardinen är nerdragen.

Gissningsvis blir det ganska kallt där och då kondenserar den fukt som finns i luften. Du kan även köpa en RH-mätare och ställa in i sovrummet om du misstänker att ni har för mycket fukt i sovrummet (bristande ventilation)...

Jag skulle dock sätta en slant på att det är rutan som blir för kall.

Instämmer i stort sett med eviljava.
Att det kondenserar på rutans insida beror på att temperatur och luftens fuktinnehåll är på fel sida.

Förmodligen kondenserar det mindre utan rullgardin. Prova!
Du har element under fönstren. Försökt att använda dem?

Visserligen har du tilluft-ventiler (Fresh) men hur är det med frånluften?
Finns någonstans ventiler som vädrar ut den fuktiga luften, som bla. bildas i sovrummen?
Normalt skall det finnas utsug i badrum, tvättstuga och kök.
Hur är det i ditt hus?
Tror att det är där felet ligger!

Det finns utsug i kök, tvättstuga, toalett och badrum på övervåningen. Har även en fresh frånluftsfläkt i badrummet som är fuktstyrd som är lågt innstäld (räcker att andas på den så startar den) och den startar inte nu och dörren står lite öppen på natten.

Vart hittar jag en billig RH-mätare?

PAtriK80 skrev:
Vart hittar jag en billig RH-mätare?
Clas har för en hundring el.lik.

10cm smyg , nerdragen rullardin, kallt ute, dålig värme på elementet samt i kombination med två till tre personer som andas ut fuktig luft är det inte konstigt att det blir kondens på fönstret. Luften cirkulerar för dåligt vid fönstret. Freshventilen bör vara öppen.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Kollade igår temperaturen vid fönstert då visade den ca 19 grader och med rullgardinen nerdragen så va temperaturen i morse ca 15 grader och i andra änden av rummet 20 grader.Skruvar upp värmen på elementen lite och öppnar ventilen lite till och så blir det persienner istället för rullgardiner efter jul och ser om det hjälper innan jag går vidare.

Hej Patrik,

Hur har det gått? Jag finner mig i samma situation.

Mvh Fredrik

Tja Fredrik just nu så är det ingen kondens på insidan av sovrumsfönstren har inte gjort någon ändring ännu. Vet inte varför för det är ju kallare ute nu, vet inte om det har att göra med att utetemperaturen är jämnare nu. Det har inte ens kommit när jag sovit med stängd dörr, vet inte vad det beror på? Någon som vet?

/Patrik

torrare luft ute och också inne :)
gaia

Jag vet att det är torrare luft på vintern, men om det är en jämn dygnstemperatur på 4- så blir det inget. Men om det är 4- på dagen och 10- på natten då kommer det kondens.

/Patrik

M
Nu är jag medveten om att jag sannolikt gör iaf septembers största trådlyft, men står inför precis samma fundering och problem.

skulle persienner förbättra (dvs minska) mängden kondens på fönstret?

Persienner (el draperier etc) på insidan av fönstret kommer att öka isolationen och sänka temperaturen ytterligare på glasets insida = mer kondens.

Dålig ventilation är oftast största boven.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.