4 647 läst ·
21 svar
5k läst
21 svar
Kompressor bryter strömmen själv?
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
Värt att poängtera är att det finns många kompressorer som är byggda för särskilda uppgifter och inte alls är lämpade för hobbyanvändning med högre tryck. Allt är inte samma lika bara för att det är en kompressor.
Nu gnäller eller klagar jag inte. Jag e svin nöjd med hjälpen jag får här.
Men känns som de flesta menar att jag inte ska höja baren eller höja amp. Motorn klarar kanske inte detta. Och att den kanske inte är byggt för det mm.
MEN vi vet ju inte vad den har levererad för bar tidigare och vad den e gjord för.
Bara för tidigare ägaren sänkte ner amp för att slippa ha en tryckventil.
Ny kanske den va inställd på 8 eller 10 amp.. Det vet väl ingen av oss.
Eller kan man se detta?
Idag ska jag prova som sagt att köra på 8 bar och se.
Men känns som de flesta menar att jag inte ska höja baren eller höja amp. Motorn klarar kanske inte detta. Och att den kanske inte är byggt för det mm.
MEN vi vet ju inte vad den har levererad för bar tidigare och vad den e gjord för.
Bara för tidigare ägaren sänkte ner amp för att slippa ha en tryckventil.
Ny kanske den va inställd på 8 eller 10 amp.. Det vet väl ingen av oss.
Eller kan man se detta?
Idag ska jag prova som sagt att köra på 8 bar och se.
Att ställa ett motorskydd så lågt att det bryter på motorströmmen är inte en bra lösning, motorskyddet kommer att bli förstört efter rätt korttid då det inte är gjort för den funktionen. Ett motorskydd ska ställas på det värde som står på motorn dess uppgift är endast att skydda motorn för överlast.. Styrningen av en kompressor ska ske via en tryckströmbrytare som startar och stannar motorn helst över ett kontaktormotorskydd.
Första inlägget antyder att förra ägaren körde med pysventil. Det är ju ett alternativ till tryckströmbrytare (och kanske skonsammare än intermittent drift). Lite svårt att tyda det som står i inlägget, men förre ägaren kan ju ha menat att kompressorn började pysa snarare än stängdes av när den kommit upp i tryck. Fast då kan man ju tycka att pysventilen skulle sitta kvar.E elmont skrev:
Motorskyddet ska ställas på motorns märkström som i det här fallet är 6.8A.R rävlyan skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden