Köpte nyligen en större kompressor. Fick också med en “eldosa“ med av och på knapp.
Men jag har märkt att kompressorn stänger av sig vid 6-7 bar och startar igen vid 5 bar.
Precis som det ska va.
Men jag vill ha upp den till 8-9 bar. Och när jag höjer reducering ventilen lite så kommer den ändå inte upp till högre än 7 bar sen stänger den av sig själv. Och då slår den ifrån strömmen så jag måste starta igen manuellt.
Är det eldosan som bryter strömmen då.?
Förra ägaren körde den på pysventil sa han. Ladda upp fullt sen stängdes den av.
Men vad är det som gör detta?
Men jag har märkt att kompressorn stänger av sig vid 6-7 bar och startar igen vid 5 bar.
Precis som det ska va.
Men jag vill ha upp den till 8-9 bar. Och när jag höjer reducering ventilen lite så kommer den ändå inte upp till högre än 7 bar sen stänger den av sig själv. Och då slår den ifrån strömmen så jag måste starta igen manuellt.
Är det eldosan som bryter strömmen då.?
Förra ägaren körde den på pysventil sa han. Ladda upp fullt sen stängdes den av.
Men vad är det som gör detta?
Det finns rimligen en tryckvakt någonstans som stänger av. Det är inte den lådan som visas på bild, som är ett motorskydd. Möjligen kan det vara så att tidigare ägare kört kompressorn tills motorskyddet löser pga att motorn börjar gå tyngre men det verkar vara en väldigt dålig idé. Hur ser resten av grejerna ut? Vart går kablarna från detta motorskydd?
Jag skrev reducering ventil men menade tryckvakt kanske? Den jag ställer trycker på.
Satt ingen sån men jag montera dit en. Som funkar kanon om jag kör under 7bar.
Om det är så att motorn själv slår ifrån för det blir trögt skulle det bli så att den dosan jag bifogade skulle slås av till av från på då?
Satt ingen sån men jag montera dit en. Som funkar kanon om jag kör under 7bar.
Om det är så att motorn själv slår ifrån för det blir trögt skulle det bli så att den dosan jag bifogade skulle slås av till av från på då?
Skruvar du upp tryckvakten till max / 7-8 Bar ) så kommer motorn att gå bra tungt och dra mera ström och då löser motorskyddet , på skylten på motorn så står det vad den får dra som max .
Och då ska motorskyddet ställas efter det går det över den gränsen kommer motorn att bli så varm att risken för en bränd lindning blir , Dags att byta motor då inget bra
Och då ska motorskyddet ställas efter det går det över den gränsen kommer motorn att bli så varm att risken för en bränd lindning blir , Dags att byta motor då inget bra
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Svårt att se på den men det sitter en skruvskalle , tror att det går att ta bort plasten och under så finns det nog en ratt/skruvskalle som är märkt med 6,3 - 10,0 ska ställas på 8 , ta det lite försiktigt med plasten , kan även vara den lilla
skruv som sitter mitt på strax över röd och svart knappar
skruv som sitter mitt på strax över röd och svart knappar
Eftersom du tycker att trycket är dåligt och höjer tryckströmbrytaren så kommer kompressorn att gå länge och tyngre ju högre trycket blir , kanske tillochmed att den inte orkar över 6,5 - 7,0 bar , då stannar den inte alls , normalt tryck ligger på ca 6 bar för mindre kompressorer
Rimligen måste det finnas en tryckströmbrytare eftersom det beskrivs i trådstarten att den startar av sig själv vid 5 bar men det skulle vara intressant att veta hur allt är kopplat.
För övrigt ballt med en elmotor från Ganz, lite elhistoria där...
För övrigt ballt med en elmotor från Ganz, lite elhistoria där...
Detta är en ett stort jävla as. 300liter kanske.
Allt är nog kopplat som det ska.
380v till strömdosan på väggen som jag bifogade bild på. Sen vidare till en tryckgivare på kompressorn som just nu är skruvad till 7 bar. Sen in i elmotorn.
Tryckgivare fanns inte på kompressorn när jag köpte den. Så därför de troligen hade skruvat ner eldosan till 5 amp så stängde den av sig själv.
Nu ska jag prova höja tryckgivare till 8 bar och ändra eldosan till 8 amp så får vi se.
Allt är nog kopplat som det ska.
380v till strömdosan på väggen som jag bifogade bild på. Sen vidare till en tryckgivare på kompressorn som just nu är skruvad till 7 bar. Sen in i elmotorn.
Tryckgivare fanns inte på kompressorn när jag köpte den. Så därför de troligen hade skruvat ner eldosan till 5 amp så stängde den av sig själv.
Nu ska jag prova höja tryckgivare till 8 bar och ändra eldosan till 8 amp så får vi se.