Hejsan

Håller på att undersöka hur man kan uppdatera sitt avlopp, kommunen har varit här och besiktigat och jag väntar på att få domen. Har lite för liten yta för att kunna anlägga en "riktigt" markbädd och vill gärna undvika minireningsverk om möjligt då det verkar dra med sig rätt mkt driftkostnader (el,kemikalier)

har du i mina efterforskningar sett att det finns en del tillverkare av markbädd på burk som skulle kunna vara ett alternativ för mig. Biorock, argo kompakt markbädd, ecoflo filter. Någon som har erfarenhet av en sån här lösning ? är intresserad av hur de håller under tiden måste man byta ut filtermaterialet och vad blir det för kostnad? inköpspriset verkar ju i paritet med alla avloppsprodukter rejält högt men vad skall man göra.

Mvh
Fredrik

Jag har inget svar, men är också nyfiken på detta. Köper precis ett hus där avloppet behöver renoveras, jag har en godkänd trekammarbrunn men dålig infiltration, så den måste fixas. Hoppas att det är någon som kan svara, eller komma med inspel i detta.

Claes Sörmland
Jag vet att min strikta kommun accepterar slamavskiljare => Biorock => Polonitfilter för normal och förhöjd skyddsnivå.

Vet ni vad kostnaden för "burken" är?

Claes Sörmland
Avloppsguidens marknadsöversikt anger 45000 till 90000 kr. Eftersom den finns i många storlekar och med och utan slamavskiljare så antar jag att 45000 kr gäller för minsta modellen (5 PE) utan slamavskiljare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.