Byggahus.se
Hej allesammans!

Sitter i en knivig sits och vet inte riktigt hur jag skall ta mig framåt.
Vi har en ganska liten tomt med en slänt som blir väldigt hal när det är blött ute, där vi halkat och slagit oss vid flertal gånger.
Vi skulle nu vilja sätta en stödmur med trappa för att för att säkra upp så ingen skadar sig.
Slänten är i tomtgräns med granne, men har OK skriftligt att det är okej att göra muren.

Problemet kommer vid kommunen, då våran tomt är prickad och de säger att bygglov antagligen inte kommer ges.
Jag tippar på att muren kommer bli kanske 150cm hög och 4-5meter bred.
Muren kommer vara närmare huset än 3.60,

Boverket säger:
"Du behöver inte bygglov för att med mur eller plank anordna en skyddad uteplats inom 3,6 meter från ett en- eller tvåbostadshus.
Muren eller planket får inte vara högre än 1,8 meter.
Om uteplatsen, planket eller muren placeras närmare tomtgränsen än 4,5 meter krävs medgivande från berörda grannar."


Vad gör jag?
Om jag inte får bygga en mur, vad kan jag göra istället?

Del av gammal karta med markeringar, text som säger "Stödmur" och symboler för byggnader eller strukturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Trädgård med gräs, trähus, skogsbakgrund, molnig himmel, gul och grå skjul, stubbar, ingen snö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fyll upp med bärlager så det blir slätt och padda så det blir hårt och lätt att gå utan att halka eller snubbla.. Så länge du fyller mindre än en halvmeter bör det inte kräva några lov eller anmälningar.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.