Pratade nyss med en vän som berättade om ett lite halvjobbigt problem vilket gjorde mig lite förbryllad.

De har påbörjat en renovering av deras WC men där hantverkare upptäckt att de avstängningsventiler för vattnet är trasiga. Huset är från 70-talet och jag misstänker att inte så mycket har gjorts sedan dess med dessa installationer. Lösningen blev, för att både fortsätta arbetet i WCn men även byta ut alla trasiga ventilen i huset, att låta kommunen stänga av ute i gatan vid förbindelsepunkten.

Det visade sig inte var så lätt och personerna från det kommunala VA-bolaget konstaterade bara att ventilen i gatan var trasig och att de inte kunde göra något på plats. Det verkar dessutom inte finnas något stort intresse hos VA-bolaget att komma ut och åtgärda felet och snopet står där min vän med en uppriven WC, ingen avstängningsventil och dessutom ett trevligt brev i handen från VA-bolaget om att de snart ska komma och byta deras vattenmätare.

Vad har egentligen det kommunala VA-bolaget för skyldighet här? Givetvis har min vän i egenskap av fastighetsägare en skyldighet att se över sina installationer inom fastigheten men samtidigt har han väl rätten att få vattnet avstängt? I synnerhet för att åtgärda fel? Vad skulle hända om en allvarlig läcka skulle ske?
 
Redigerat:
  • Wow
redep och 1 till
  • Laddar…
Hos mig så fungerade inte min serviceventil i gatan så kommunala vattenbolaget fick stänga av hela gatan så vi kunde byta vattenmätarkonsolen. Det var inget jag behövde trycka på för utan dom sa att det hänt förut...
 
  • Gilla
redep och 5 till
  • Laddar…
S
Be rörmokaren kontakta VA-bolaget att de ska byta avstängningsventilen i huset. Då borde det hamna på rätt bord.
 
  • Gilla
redep och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Samma här, kommunen fick byta servisventil i gatan när den inte gick att stänga av till min fastighet så att vattenmätarplatsen kunde bytas.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Har samma problem och hände i samma veva vi bytte ut bergvärmepumpen och jag stängde av vattnet. Någon vecka senare visade sig att att ventilen för avstängningen och är konsolen som inte håller tätt.Vi rör aldrig innan vi vet att servituten fungerar ute i gatan så idag är det kommunala bolaget som gräver och sätter dit en ny avstängning och då kan vi byta ventilen vid konsolen.
 
  • Utsikt från inglasad terrass med bord över vinterlandskap, anläggningsfordon och snöklädda träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
YuGi
  • Laddar…
Claes Sörmland
ondfrukt ondfrukt skrev:
Vad har egentligen det kommunala VA-bolaget för skyldighet här? Givetvis har min vän i egenskap av fastighetsägare en skyldighet att se över sina installationer inom fastigheten men samtidigt har han väl rätten att få vattnet avstängt? I synnerhet för att åtgärda fel? Vad skulle hända om en allvarlig läcka skulle ske?
Här hittar du lagtextens krav på att vattnet ska kunna stängas av genom kommunens försorg. Lagen om allmänna vattentjänster:

Text på svenska om ansvar för allmänna vatten- och avloppsanläggningar, säkerhetskrav och undantag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Samma här, kommunen fick byta servisventil i gatan när den inte gick att stänga av till min fastighet så att vattenmätarplatsen kunde bytas.
Var kommunen snabba på att åtgärda detta hos dig? Tydligen har en granne bråkat med dem om samma problem i ca 1 år men inget har dessvärre hänt.
 
  • Wow
  • Arg
Qwerty987654 och 4 till
  • Laddar…
riskerar det att dra ut på tiden så kan man kanske frysa ledningen och byta egen ventil?
Vet ej om man kan göra det med så grova rör.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
ondfrukt ondfrukt skrev:
Var kommunen snabba på att åtgärda detta hos dig? Tydligen har en granne bråkat med dem om samma problem i ca 1 år men inget har dessvärre hänt.
Minns ej nu om det tog ett halvår eller ett år. Men typ så.
 
  • Gilla
ondfrukt
  • Laddar…
För mig tog det knappt 1 dag.Dom ringde igår kväll och sa vi kommer imorgon och byter.Tyckte vi kunde vänta till våren men dom stod på sig att vi tar det så fort som möjligt och har nog att göra hur mycket jobb dom har.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
U
Hände oss också när vi skulle byta till kulventiler vid vattenmätaren. Rörisen ringde och bad kommunen stänga inkommande. 3 timmar senare får jag ett samtal, på jobbet, från kommunen att de vill få ok att köra in med grävmaskin på tomten.
Kommunen kom med en grävmaskin samma dag men sen tog det 1 dag till innan de var helt klara eftersom de var tvungna att byta grävmaskin till en större modell.
Grävmaskin vid en jordhög, avspärrat arbetsområde, skymning, träd, grå himmel, bostadshus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Jag har också varit på jobb med trasig ventil i gatan.

Fast den gick sönder i stängt läge när dom vred av vattnet, för att jag skulle montera VM-konsol åt kunden...
😆

Gatan grävdes upp dagen efter av lokala VA-avdelningen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
U
Krilleman Krilleman skrev:
Jag har också varit på jobb med trasig ventil i gatan.

Fast den gick sönder i stängt läge när dom vred av vattnet, för att jag skulle montera VM-konsol åt kunden...
😆

Gatan grävdes upp dagen efter av lokala VA-avdelningen.
Den är ju lite jobbig. Hos oss lät de ju gamla öppna ventilen sitta kvar och bara kapade manöverröret.
 
Här där jag bor norr om Sthlm så var det snabbt åtgärdat, vår VVS kille pratade med kommunen för att boka en avstängning (vi passade på att byta till ett fördelarskåp med mätarkonsol), vatten killarna var där och kollade efter ventilen för enligt ritning skulle den ventilen ligga 1.5m ner under marken i min thujahäck. Det verkade stämma så de drog ut lite koner över halva gatan och nästa dag var en grävare på plats och gjorde ett djupt schakt så de kunde komma åt den från sidan. Sedan satte de en ny ventil i gatan och ställde den gamla på öppen. Men allt som allt tror jag de var klara på 2 dagar och vattnet kunde stängas av som önskat veckan efter.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H
Där jag bor så finns det ingen ventil till mitt hus.
Utan vid stängning av vatten stänger dom hela kvarteret.
Kommunen planlägger montering av ventil men det har tatt 4-5 år nu.
Då kommunen hade panik en gång så hade de ett par klämmor till plaströret.
 
  • Wow
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.