Hej,
Jag tror vår BRF i en sthlm-förort är ganska unik då kommunen har anlagt en trotoar på vår mark(yttersta biten av vår mark). Trotoaren har säkert varit där i 50 år. Varför vet jag ej, men den följer huvudgatan i villaområdet som passerar många hus och även vårat.

Kommunen har nu breddat trotoaren med va 35cm, o även bytt ut kantstenen mot en högre modell, varpå man höjt trotoaren, som också ligger direkt i anslutning till en av våra fastigheter (se bild)

Kommunen har höjt marken ca 3-4 cm vilket nu gjort att de två dörrarna till fastigheten fått sin "dörr-sten" i samma nivå som asfalten/marken. Tidigare var stenen synlig och hade en markerande kant kring sig.

Det kan tilläggas att höjningen av marken har också resulterat i en stor sjö av vatten på infarten till vår större vostads-fastighet.

Jag tror kommunen inte kände till att marken de arbetat på var privat. Kanske. I alla fall av oss som är boende här så är det typ bara jag som har koll på våra tomtgränser.

1) det är ju egentligen en skandal att kommunen arbetar på privat mark utan att höra med oss innan.

2) jag är orolig att vatten o smuts kommer dels samlas i stenens "galler-hål" och också rinna in mot dörren och förstöra dörr, o tröskel o dörrkarm.

Jag har meddelat styrelsen och kommunen. Vi har möte med kommunen om ett par veckor.
Jag vill ha hjälp argumentera mer för vår sak, tips?

#mark #juridik #dränering #vatten

• Vattenpöl på en nyhöjd asfaltsyta vid fastighet som skapar potentiell översvämning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fastighetens entré med nyhöjd trottoar och gallersten i nivå med omgivande asfalt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Hej, jag rekommenderar att ni dokumenterar så mycket som möjligt med fotografier. Det kan inte vara kommunens avsikt att de genom sina åtgärder skapar större vattenansamlingar utan avrinningsmöjlighet utan där får ni uppvisa fotona som visar vad som har hänt och vad det leder till för problem för er samt kräva att de ska avhjälpa felet.

Att det samlas smuts mm vid dörren är nog inget som kommunen kommer att göra något åt men om deras höjning av marken leder till skada för er, t.ex om vatten rinner in i huset och det därigenom uppstår en fuktskada, så kan de bli skadeståndsskyldiga. Det bästa är ju att förebygga så att skada aldrig uppstår och när ni träffas så behöver ni visa vad som är fel och vilka risker ni ser. Om kommunen går med på att korrigera felet så behöver ni även diskutera lämplig åtgärd så att båda parter blir nöjda med slutresultatet. Lycka till!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.