Hej alla,

Jag vill ”bolla” en fråga med alla kloka här på forumet.

Vi har en enkel fjällstuga som mestadels är utan värme. Under vintertid kan det var -20 grader inomhus... Det finns inget vatten i stugan men det finns en bäck med en liten damm ovanför stugan som jag har dragit en 32mm PEM-slang med värmekabel ner till stugan. Det positiva är att det är väldigt bra självtryck iom att dammen ligger 10 höjdmeter ovanför stugan, det negativa är att jag inte vågar dra in slagen i stugan iom att det är självtryck och stugan skulle fyllas med vatten om något fryser sönder. Värmekabeln har jag endast tänkt att använda när vi använder stugan, dvs vattnet kommer att frysa till i PEM-slangen under vintertid.

Med anledning av ovan har jag satt en vattenkran på utsidan av stugan om slang, koppling eller kranen skulle frysa sönder.

Vad tror ni?
1. Kommer T-kopplingen och vattenkranen att frysa sönder?
2. Skulle risken minska att något fryser sönder om jag lämnar vattenkranen öppen?
3. Finns det några andra material eller typer av kranar som klarar detta bättre?

Alla idéer/förslag mottages!

Dammen ca 10m ovanför stugan
PEM-slang med värmekabel dragen till en träbyggd damm i ett skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slangen ner till stugan
Vattenledning med PEM-slang och värmekabel som löper från damm till utsidan av en fjällstuga under snöfall.
Skapa konto

Vattenkran och värmekabel
Vattenkran och T-koppling monterade på en tjock rörledning med värmekabel och PEM-slang.
Skapa konto

Ja, alla kopplingar, kran, mm kommer att frysa sönder.

Det kommer även ta lång tid för värmekabeln att tina upp isproppen i hela slanglängden.

Jag hade dragit ur slangen ur träet och tömt hela slangen på vatten.

• Gilla
A-Carlsson
  • Laddar…
Jag håller med @Demmpa, att tömma slangen är det säkraste alternativet. Utmaningen med det är att det är omständigt att ta sig upp till dammen, i synnerhet vintertid.

Ej relevant för frågan men i stugan finns det ett enkelt vattensystem med självtömning som fungerar väldigt bra. Och eftersom det är självtryck så finns ingen pump som kan frysa sönder.

Förresten - vad tror du om att låta kranen vara öppen?

Tack för input

Jag har en kran mycket snarlik den på utsidan av en bod. Varken kran eller kopplingar har frusit sönder hittills. Det borde vara runt 10 år den suttit där och det är ofta tryck på vattnet när det fryser. Din T-koppling är dock större än de kopplingar jag har.

• Gilla
A-Carlsson
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag har en kran mycket snarlik den på utsidan av en bod. Varken kran eller kopplingar har frusit sönder hittills. Det borde vara runt 10 år den suttit där och det är ofta tryck på vattnet när det fryser. Din T-koppling är dock större än de kopplingar jag har.
Intressant @Avemo. Man ser ju frusna vattenkranar i djurhagar under vintertid och jag antar att dessa klarar sig på något sätt.

Nu är jag inte med, om du låter kranen vara öppen så kommer väl vattnet från bäcken att fortsätta rinna?
Jag hade nog satt en kork eller kran i inloppet och även monterat ett t-kors under kran så jag kunde tömma ledningen.
Om du har möjlighet så bör du alltid lämna kranar öppna så ev instängt vatten kan expandera.

tttomten tttomten skrev:
Nu är jag inte med, om du låter kranen vara öppen så kommer väl vattnet från bäcken att fortsätta rinna?
Jag hade nog satt en kork eller kran i inloppet och även monterat ett t-kors under kran så jag kunde tömma ledningen.
Om du har möjlighet så bör du alltid lämna kranar öppna så ev instängt vatten kan expandera.
Kloka förslag

Ja, det vara samma tes, dvs om man låter kranen vara öppen så minskar risken för att den fryser sönder. Min poäng att är att om möjligt inte behöva stänga inloppet till slangen iom att inloppet är svårtillgängligt. Men finns det inga andra sätt få jag helt enkelt ordna någon form av trapp/stege upp till dammen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.