Så har vi då fått förslag på karaktärsplan av en trädgårdsarkitekt samt förslag på en "höjdkarta". Bilderna är ganska små men större finns på Villa Stocksund

Kommentera gärna. Vi funderar eventuellt på att ha pool också men har inte bestämt var den i sådana fall ska placeras.

J

• Karaktärsplan_640px.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • höjder_tomt_anonym_640px.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan tyvärr knappast läsa någonting på ritningen.

Jättetrevlig situationsplan det kommer bli en mysig tomt. Jag tänkte bara på tre saker.

1. Det blir en ordentlig höjdskillnad mellan där ni har bilarna och sockelhöjden på huset. Bygger ni huset på en bergknalle eller liknande?

2. Är de inritade träden befintliga?

3. Får ni rensa sly i allmänningen? Jag tror inte att ni får plantera in hasselbuskar där.

Ser jättefint ut!!!

Jag tycker oxå det ser lite jobbigt ut att gå uppför från bilarna med matkassar och sånt. Finns det ingen möjlighet att ha en parkeringsplats lite närmre dörren?

Och så undrar jag om det blir blsigt på uteplatsen om det ligger så högt. Kanske behövs det något vindskydd? Eller kanske huset räcker. Beror på var ni tänkt sitta och varifrån det brukar blåsa.

Ja, vi bygger på kuperad terräng. Idag är det fem meters höjdskillnad mellan högsta och lägsta punkten. Kommunen har godkänt att vi planar ut tomten lite grand, men man får aldrig göra en sluttande tomt helt plan.

De inritade träden är befintliga. Övriga 25 träd som finns på tomten kommer vi att fälla i nästa vecka.

Tydligen kan man ev göra en deal med kommunen som innebär att man tar över skötseln av slänten. I sådana fall kan man nog rensa lite grand.

mvh Joachim

Robert_Maria skrev:
Jättetrevlig situationsplan det kommer bli en mysig tomt. Jag tänkte bara på tre saker.

1. Det blir en ordentlig höjdskillnad mellan där ni har bilarna och sockelhöjden på huset. Bygger ni huset på en bergknalle eller liknande?

2. Är de inritade träden befintliga?

3. Får ni rensa sly i allmänningen? Jag tror inte att ni får plantera in hasselbuskar där.

Lite missnöjd med släpandet med kassar, men vet inte om vi kan få plats med bilarna längre upp. Det skulle ta ganska mycket av tomten.

Det är inte så blåsigt, men däremot är det lite trafik på södra delen av huset. Så vi försöker bygga upp lite med väster/häckar för att om möjligt dämpa bullret.

Sedan är man ju lite sugen på en swimmingpool, något förslag var man borde placera den?

mvh Joachim

Daisy skrev:
Ser jättefint ut!!!

Jag tycker oxå det ser lite jobbigt ut att gå uppför från bilarna med matkassar och sånt. Finns det ingen möjlighet att ha en parkeringsplats lite närmre dörren?

Och så undrar jag om det blir blsigt på uteplatsen om det ligger så högt. Kanske behövs det något vindskydd? Eller kanske huset räcker. Beror på var ni tänkt sitta och varifrån det brukar blåsa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.