172 läst ·
4 svar
172 läst
4 svar
Kombinationskörning av luft- luft och frånluft - söker råd
Hej!
Jag bor i en150 kvadrat villa som från början värmdes upp av ett frånluftsvärmesystem med en Nibe F370 pump. Vi har installerat en Panasonic luft- luftvärmepump och förra året kombinationskörde jag dem med lyckade resultat. Jag slapp helt elpatron på senhösten och vintern.
Jag kör frånluftsvärmepumpen på absolut minimum gällande uppvärmning och har enbart elpatronen avstängd. På så vis är cirkulationspumpen igång och det tas ett absolut minimum av varmvatten ut i elementen.
Detta året får jag inte till det riktigt. frånluftsvärmepumpen tappar varmvatten så det märks att enbart kompressorn inte räcker till. Min tanke är att stänga av uppvärmning helt, men är ju då också rädd att rör ska frysa.
Vad tror ni? Vågar man stänga av uppvärmningen också i frånluftsvärmepumpen? Den ger ju ingen direkt värme till huset utan cirkulerar ju enbart vatten i systemet idag.
Jag har också tankar gällande frånluftskanalerna. De behöver kanske rensas osv.
Tack på förhand.
Jag bor i en150 kvadrat villa som från början värmdes upp av ett frånluftsvärmesystem med en Nibe F370 pump. Vi har installerat en Panasonic luft- luftvärmepump och förra året kombinationskörde jag dem med lyckade resultat. Jag slapp helt elpatron på senhösten och vintern.
Jag kör frånluftsvärmepumpen på absolut minimum gällande uppvärmning och har enbart elpatronen avstängd. På så vis är cirkulationspumpen igång och det tas ett absolut minimum av varmvatten ut i elementen.
Detta året får jag inte till det riktigt. frånluftsvärmepumpen tappar varmvatten så det märks att enbart kompressorn inte räcker till. Min tanke är att stänga av uppvärmning helt, men är ju då också rädd att rör ska frysa.
Vad tror ni? Vågar man stänga av uppvärmningen också i frånluftsvärmepumpen? Den ger ju ingen direkt värme till huset utan cirkulerar ju enbart vatten i systemet idag.
Tack på förhand.
Kan berätta hur jag gör med min uppvärmning .S Stoff3th3m4n skrev:Hej!
Tack på förhand.
Hus 1,5 pl hus , 161 kvm , platta på mark med golvvärme som är ingjuten i betongen .
Total mängd betong är 19 m3 (värmemagasin)
Har en FLVP från 2008 + en LLVP + en vedkamin på 590 kg .
FLVP har jag ej ändrat ang temp till värmevatten , har termostater som sköter temp i rum .
Vardagsrum med braskaminen är värmen avstängd , värmer med braskaminen istället (blir lite golvkallt dock)
Ö-våning har ej ngn uppvärmning , värmen kommer från N-plan + LLVP i trapp .
Konsumerade 10500 kwh förra året .
Detta med ett garage på 35 kvm med en LLVP , 15 - 19 gr .
All mat lagas hemma .
Tack för din input! Vi har nästan exakt samma förbrukning som er. Dock blir det mer detta året eftersom vi installerat en LLVP till förrådet. Men det bör inte bli jättemycket mer.Tomture61 skrev:
Kan berätta hur jag gör med min uppvärmning .
Hus 1,5 pl hus , 161 kvm , platta på mark med golvvärme som är ingjuten i betongen .
Total mängd betong är 19 m3 (värmemagasin)
Har en FLVP från 2008 + en LLVP + en vedkamin på 590 kg .
FLVP har jag ej ändrat ang temp till värmevatten , har termostater som sköter temp i rum .
Vardagsrum med braskaminen är värmen avstängd , värmer med braskaminen istället (blir lite golvkallt dock)
Ö-våning har ej ngn uppvärmning , värmen kommer från N-plan + LLVP i trapp .
Konsumerade 10500 kwh förra året .
Detta med ett garage på 35 kvm med en LLVP , 15 - 19 gr .
All mat lagas hemma .
Då går du och väntar på att din FLVP ska ge upp nu då? Den har ju hängt med länge?
Min är från 2015 så jag hoppas ju att den har åtminstone 5 år kvar. Sedan blir det nog en Nibe F110 här som bara hanterar varmvatten. Vår Panasonic HZ35ZKE LLVP klarar värmen utan problem för hela huset, sedan har vi kamin att stötta upp med om det skulle bli jättekallt.Tomture61 skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Flera ingångfrågor Luft-vatten vp i Göteborgområdet
Värmepumpar -
Quiz: Vad kan du om luft-vatten-värmepumpar?
Quizkommentarer -
Angående översikten av luft-vattenvärmepumpar
Värmepumpar -
Bästa luft-vatten-värmepumpen – jämför 132 modeller i vår lista
Artikelkommentarer -
Nyinstallation luft-luftvärmepump - bästa leverantör?
Värmepumpar