Hej!
Kan börja med å säga att jag har dålig koll på allt som har med verktyg, bygg och snickeri att göra. Men min lägenhetsdörr läcker ljud som fan och tror det kan vara hantverkaren som klåpat? Kika gärna mina bilder och videoklippet.

För ett tag sedan tog min bostadsrättsförening beslutet att byta ut samtliga ytterdörrar i trapphuset. Det blev ett jävla jobb för hantverkarna som fick såga ut de gamla dörr-ramarna och såga upp nya.
Men det blev aldrig bra. Redan efter någon vecka upptäckte jag att dörrkarmen på utsidan (i trapphuset) satt helt löst och det var en rejöl glipa mellan larm och väggen.

Då kom snickaren och körde i lite silikon i glipan, men påstod att allt var i sin ordning. Vad säger proffsen på forumet, kan hantverkaren verkligen ha gjort rätt?
Och även ytterdörren känns sådär brandsäker, för har jag låst dörren och trycker på den inifrån så blir det en ”glipa” mellan ramen och dörren…

Vore jävligt tacksam om någon/några kunniga kunde ge ett utlåtande.

• Glipa mellan dörrkarm och vägg med synligt silikon i trapphusets ytterdörr, indikerar möjlig installationsbrist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lös ytterdörrkarm med synlig glipa mellan dörr och vägg samt namnskylt från lägenhetens insida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dörrkarmen skall inte röra på sig om du trycker på dörren, men om dörren i sig sviktar, då är det helt enkelt en vek dörr...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nej det är inte ok. En lägenhetsdörr är en del av den brandavskiljande väggen och skall drevas med branddrev och fogas med brandfog mellan karm och vägg. Sedan gäller dat att dörren har rätt brandklass.
Varje lägenhet är en egen brandcell och ska stå emot brand i 60 minuter. Detta gäller om det börjar brinna inuti eller utanför den.

• Gilla
Chefred och 6 till
  • Laddar…
En dörrkarm ska sitta fast framförallt en säkerhetsdörr som även brukar ha dubbla infästningar vid var fästpunkt, sitter det skruvar i var fästpunkt? (under plastlocken vid infästningen).
Är det hård betong, lättbetong eller vad är det för material i väggen karmen är fäst emot?
Tycker glipan är ojämn är väggen inte i lod eller är det den monterade karmen som inte är i lod?
Det ska fogas runt karmen enligt monteringsanvisningarna, tycker det saknas fog i ovan kant där karmprofilen ligger ann mot väggen.
Vad är det fogat med? MS-polymer?

Bifogar en daloc installationsanvisning.
https://dorrguide.daloc.se/media/sa5ifwfa/mk4142-2310-sv.pdf

Redigerat:
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
S
Du skriver om dörrkarm men visar bilder på fodret. För att se om karmen är tätad måste du ta bort fodret.

• Gilla
Grävarn1 och 7 till
  • Laddar…
Tog det någon vecka innan du såg springan?😳

om karmen har flyttat sig så borde det synas på insidan oxså

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Rätt väg att gå torde vara:

Framför problemet till bostadsrättsföreningen.

Detta är inget som Du själv ensam ska agera i.

För Du har väl själv inte tänkt betala hela kalaset?

.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Och tipsa föreningen om detta eminenta forum!

A
Matti_75 Matti_75 skrev:
Nej det är inte ok. En lägenhetsdörr är en del av den brandavskiljande väggen och skall drevas med branddrev och fogas med brandfog mellan karm och vägg. Sedan gäller dat att dörren har rätt brandklass.
Varje lägenhet är en egen brandcell och ska stå emot brand i 60 minuter. Detta gäller om det börjar brinna inuti eller utanför den.
Det vi ser är ju bara fodret att det glipar hur vet du att det inte är brandtötatt?

• Gilla
Grävarn1 och 1 till
  • Laddar…
Det är så mycket bättre att låta bostadsföreningen ta ansvaret fullt ut, än att TS börjar rota i detta själv.

Är det nån forummedlem med egen erfarenhet som vill bistå förening så är det säkerligen tacksamt.

• Gilla
4774
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Tog det någon vecka innan du såg springan?😳
Haha ja, jag antog att de skulle komma tillbaka och ”fixa” springan

• Gilla
fatsuG7
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Det är så mycket bättre att låta bostadsföreningen ta ansvaret fullt ut, än att TS börjar rota i detta själv.

Är det nån forummedlem med egen erfarenhet som vill bistå förening så är det säkerligen tacksamt.
Så får det bli.

Tusen tack till alla som kommenterat, jag följer era råd och lägger bekymret på de tjuriga pensionärerna i styrelsen.

• Gilla
  • Haha
fatsuG7 och 2 till
  • Laddar…
Fodret är som nämnt ovan inte en del av brandtätningen. Jag misstänker att anledningen till glipan är att man har ställt dörren i lod men att väggen är lite sned. Fodret ligger an upptill men glipar sedan.

Däremot är det väldigt ovanligt med träfoder på en lägenhetetsdörr nuförtiden. Stålkarm med foderbildning står för 99% av alla montage typ, men det kan ju vara så att ville ha det lika som det var innan.

Viktigast är att karmen sitter fast och att dörren ligger an mot tätningslisten hela vägen runt om när det är stängd.

L Liljeros skrev:
Fodret är som nämnt ovan inte en del av brandtätningen. Jag misstänker att anledningen till glipan är att man har ställt dörren i lod men att väggen är lite sned. Fodret ligger an upptill men glipar sedan.

Däremot är det väldigt ovanligt med träfoder på en lägenhetetsdörr nuförtiden. Stålkarm med foderbildning står för 99% av alla montage typ, men det kan ju vara så att ville ha det lika som det var innan.

Viktigast är att karmen sitter fast och att dörren ligger an mot tätningslisten hela vägen runt om när det är stängd.
Jag tycker mig se på bild att det är en säkerhetsdörr där fodret är en del av karmen som ska fogas för ljudreduktion och brandgastäthet vilket gör det en del av brandtätningen.
Däremot framgår det inte i bild om de istället valt att foga insidan men ofta fogar man på utsidan då det kan besiktas även med stängd dörr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.