1 222 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Köksrenovering Tips och råd
Hej!
Står inför att renovera vårt kök. Har idag kakel mellan diskbänk och väggskåp samt hela väggen upp vid köksfläkten.
vår ursprungliga tanke var att riva ner kaklet och ersätta det med ett stänkskydd i sten, ca 200
mm upp och därefter måla resten. Likadant vid fläkten.
Frågan är vad som är enklast arbetsmässigt, mest praktiskt och vad blir bäst resultat.
A) Rica ner kakel, spackla och slipa, sätta stänkskydd och sen måla.
B) Riva ner hela väggen och sätta ny gips, sen stänkskydd och måla
C) Skipa vår ursprungliga idé, riva kaklet och sen kakla om likt det är idag?
Tänkte göra det mesta själv för att hålla budgeten nere.
Står inför att renovera vårt kök. Har idag kakel mellan diskbänk och väggskåp samt hela väggen upp vid köksfläkten.
vår ursprungliga tanke var att riva ner kaklet och ersätta det med ett stänkskydd i sten, ca 200
mm upp och därefter måla resten. Likadant vid fläkten.
Frågan är vad som är enklast arbetsmässigt, mest praktiskt och vad blir bäst resultat.
A) Rica ner kakel, spackla och slipa, sätta stänkskydd och sen måla.
B) Riva ner hela väggen och sätta ny gips, sen stänkskydd och måla
C) Skipa vår ursprungliga idé, riva kaklet och sen kakla om likt det är idag?
Tänkte göra det mesta själv för att hålla budgeten nere.
Hos oss stänker det högre upp än 20 cm när vi lagar mat och diskar (särskilt när vissa i familjen lagar mat
) men vi är kanske ovanligt yviga i vår matlagning. (Jag hade alltså valt ett högre stänkskydd)
Om jag hade målat hade jag nog målat utan stänkskydd och därefter en gång till när stänkskyddet var uppe om jag tyckte att det behövdes.
I vilken ordning ni målar är nog vad som känns enklast.
Om jag hade målat hade jag nog målat utan stänkskydd och därefter en gång till när stänkskyddet var uppe om jag tyckte att det behövdes.
I vilken ordning ni målar är nog vad som känns enklast.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 207 inlägg
När det gäller A eller B så behöver man veta om det är gips bakom dagens kakel. Det går ju också att ta bort bara gipsskivan just där kaklet är och sen skarva i ny gips där med hjälp av kortlingar.
Bakom vår diskbänk, 240cm, hade vi i nästan 20 år en svagt rökfärgad spegel. Mycket läckert.
På kortsidorna, gips, hade vi målat med vit glansig, teknikrunsfärg, lätt avtorkbar. Läckert det med.
Allt behöver inte vara tråkigt kakel.
På kortsidorna, gips, hade vi målat med vit glansig, teknikrunsfärg, lätt avtorkbar. Läckert det med.
Allt behöver inte vara tråkigt kakel.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Isolera yttervägg i lättbetong, tips och råd!
Isolering -
Tips på hur man kan rädda denna ytterdörr till mitt förråd?
Fönster & Dörrar -
Tips på spiraltrappa som kan anpassas – eller kombinerad spiral/rak?
Byggmaterial & Byggteknik -
Rädda renoverat sekelskifteshus lite - behöver tips
Byggnadsvård -
Söker råd tips och idéer inför köksrenovering i min nya kåk
Kök