2 809 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Köksplanering och diskmaskin
Vi planerar med hjälp av inredare ett nytt kök. En fråga vi funderar över är diskmaskinens placering . Idag har vi en diskmaskin där det är naturligt att man står till höger om maskinen och plockar ut och in. För mig som högerhänt känns det naturligt. I det planerade köket står den nästan ute på kanten och man kommer att stå till vänster om maskinen när man plockar ut och in. Jag testade och det känns konstigt och kanske litet svårare . Så min fråga är om detta är inbillning eller om det stämmer? Finns det någon högerhänt som står tillvänster om maskinen och hur fungerar det i praktiken?
Vi har vår diskmaskin så att vi står till vänster om den, båda är högerhänta och har nog aldrig upplevt några problem, har i och för sig inte tänkt på att det är konstigt heller, jag antar att det beror på vad man är van vidK klimt skrev:Vi planerar med hjälp av inredare ett nytt kök. En fråga vi funderar över är diskmaskinens placering . Idag har vi en diskmaskin där det är naturligt att man står till höger om maskinen och plockar ut och in. För mig som högerhänt känns det naturligt. I det planerade köket står den nästan ute på kanten och man kommer att stå till vänster om maskinen när man plockar ut och in. Jag testade och det känns konstigt och kanske litet svårare . Så min fråga är om detta är inbillning eller om det stämmer? Finns det någon högerhänt som står tillvänster om maskinen och hur fungerar det i praktiken?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Både i nuvarande och föregående bostad står jag på båda sidorna av diskmaskinen eftersom det finns skåp för porslin, glas och tillagningskärl på båda sidorna av diskmaskinen och jag har aldrig tänkt på att det skulle vara mer eller mindre svårt beroende på vilken sida jag står. Vet inte men det är möjligt att jag lyfter med olika händer beroende på vilken sida om diskmaskinen jag står.
Tack för svar. Vi har ett litet kök, så det är knappast möjligt att placera så att man kommer åt från båda håll, det är förstås bra om det går. Tacksam om någon mer som är högerhänt och har diskmaskinen till höger om sig kommenterar, kanske funderar jag i onödan. Inget problem är nytt, hittade denna tråd som för många år sen behandlade samma ämne
https://www.byggahus.se/forum/threads/diskmaskin-till-hoeger-eller-till-vaenster.11340/
https://www.byggahus.se/forum/threads/diskmaskin-till-hoeger-eller-till-vaenster.11340/
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 915 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 915 inlägg
Diskmaskin längst ut till vänster i ett L-kök med en köksö mittemot. Högerhänt men det spelar ingen större roll, skulle vara desto mer irriterande om den var till höger om diskbänken med vår layout eftersom man då skulle snubbla över luckan om den står öppen vilket den ofta gör under matlagning.
Tack för alla svar. Nu är vårt kök klart och jag har facit. För min del var det enklare att stå till höger om diskmaskinen vid urplockning. I början kändes det väldigt bakvänt men man vänjer sig.
Klicka här för att svara