renoverarn skrev:
alla ni som importerar från utlandet ,,vad jobbar ni med
Det finns säkert alla grupper representerade från fattiga studenter till riktiga höginkomsttagare som väljer att handla från utlandet istället för från sverige och skälet är att man tycker det är onödigt att betala överpriser här i landet när det går att få samma saker utomlands för betydligt mindre pengar.

Sedan finns det saker som inte säljs här i landet och av det skälet väljer många att köpa dem utomlands istället alternativt för att dessa produkter släpps långt senare i sverige och många vill inte vänta på tex senaste mobiltelefonerna från en viss tillverkare, tex iphone släpptes betydligt tidigare i usa, därför valde många att köpa den därifrån istället för att vänta i x antal månader innan den släpptes här.

renoverarn skrev:
alla ni som importerar från utlandet ,,vad jobbar ni med
Jag jobbar med import inom en helt annat bransch och importerar privat för min hobby för att det är billigare och de flesta specialverktyg för finsnickeri finns inte ens att få tag i här i Sverige.

Men däremot har jag förståelse för de priser vi har på verktyg och maskiner i Sverige. Ser man ett "pangpris" på ett verktyg i Kina eller UK ska man tänka på frakter, försäkring och ev andra tullavgifter (utanför EU). När godset väl är hemma ska man ha en liten förtjänst som täcker lagerkostnader, löner, marknadsföring, svenska manualer och givetvis sedvanlig moms. På förtjänsten betalar man sedan skatt en eller två gånger till och på löneuttaget sociala avgifter. Slutligen ska det också finnas en procentsats över till reklamationer, att ge flera års garanti kostar pengar.

Så några överpriser har vi inte i Sverige, det är helt enkelt en större marknad i UK = underlag för lägre marginaler och bättre inköpspriser baserat på större volymer och i UK har man 20% moms, vi har 25%

tanken e bara den att när ni själva hamnar i den sitsen som ni utsätter den lokala verktygshandlaren för ,
undra hur ni resonerar då

förstår att alla vill handla billigt ,men är det värt att slå ut den inhemska handeln

Klart det är.
Allt ska importeras numera.
Sen ska vi gå här och Rota och Ruta varann.....

Nejdå, vi slår inte ut någon inhemsk handel, vi utgör en liten exklusiv skara entusiaster. Yrkesfolket från de "stora bolagen" försörjer maskin- och verktygshandlarna med deras överpriser. De flesta industrigrossister har 30-60% marginal. De som utgör konkurrens till dessa är snarare Jula, Clas Ohlson, Bauhaus och K-rauta

Gruvberget skrev:
Så några överpriser har vi inte i Sverige, det är helt enkelt en större marknad i UK = underlag för lägre marginaler och bättre inköpspriser baserat på större volymer och i UK har man 20% moms, vi har 25%
Detta resonemanget köper jag inte fullt ut. Momsen är inte mycket att göra åt, där ligger Sverige högre än UK. Sedan har även pundet fallit mot den svenska kronan det senaste året, vilket gjort att det blivit billigare att handla för svenskar. Någon nämnde tidigare att handlarna i UK börjar kompensera för höjda inköpspriser, så den fördelen kommer kanske att minska framöver. Att den engelska marknaden är större än den svenska stämmer, men liksom att det ger ett underlag för större inköpsvolymer och därmed bättre priser innebär det även att det finns utrymmer för fler företag att etablera sig. Och fler företag betyder vanligtvis större konkurrens, och med mer konkurrens följer lägre priser.

men när det inte går att tillverka billigare ,,var ska då priserna pressas nån stans ,ska lönerna sänkas för dom som jobbar i affären,,butiken måste ju ha sin vinst oavsett

renoverarn skrev:
förstår att alla vill handla billigt ,men är det värt att slå ut den inhemska handeln
Slås den ut så är nåt rejält fel, redan innan 'vi' började importera elverkyg.

renoverarn skrev:
tanken e bara den att när ni själva hamnar i den sitsen som ni utsätter den lokala verktygshandlaren för ,
Jag har funderat lite hur Coop känner när jag åker till MAXI och handlar.. eller nej, det har jag ju inte. :)

Klart svenska handlare har marginaler.

Redigerat:
renoverarn skrev:
men när det inte går att tillverka billigare ,,var ska då priserna pressas nån stans ,ska lönerna sänkas för dom som jobbar i affären,,butiken måste ju ha sin vinst oavsett
För många, inklusive mig själv, handlar det inte om att pressa sista kronan på priset utan att sätta mig emot osund prissättning. En handlare utan något som helst driv, som inte anstränger sig, som tar en femhundring i frakt, har fyra veckors leveranstid etc, etc, de ska inte ha mina pengar. Väldigt många handlare i väldigt många brancher i det här landet lullar runt i sin lilla värld där man inte behöver anstränga sig för kunderna. Det finner jag oacceptabelt och som resultat handlar jag i många fall utomlands.

Detta är inte den enda anledningen. En annan mycket vanlig anledning (som jag redogjort för flera gånger, troligtvis även i denna tråd) är att de höga priserna inte beror på de lokala handlarna utan på osund agentur/distribution i form av generalagenter som ser till att prisnivån blir hög. Då jag inte har påtryckningsmedel direkt mot dessa är det en fråga de svenska handlarna får driva. Är de ointresserade av detta är vi tillbaka på ruta ett -- att man inte kan sitta ner på ändan och tro att kunderna kommer utan ansträngning.

Ett ypperligt exempel på det här med att anstränga sig är en av mina lokala bygghandlare. För fem år sedan när jag flyttade till hus hade de ett enormt sortiment och god service. I takt med att de anslutit sig till större bygghandlarkedja har personalomsättningen ökat och sortimentet förvandlats till ett dåligt skämt. Slutade i princip helt att handla hos dem för drygt ett år sedan, något som jag tidigare gjort för att försöka stötta dem då jag uppskattar närheten till en bra lokal handlare. Någon kommer säkert påpeka att den falnade servicen och utbudet beror på att de utsatts för hård konkurrens och därför varit tvungna att skära ner. Det håller jag i så fall inte med om då åtminstone service handlar om ambitioner.

Jag håller med phl i allt han säger.

Mitt tillägg är att jag faktiskt inte har något emot att betala för service och kunnande. Jag handlar till exempel all färg och lack hos min lokala färghandlare, trots att Bauhaus med lägre priser på exakt samma produkter ligger vägg i vägg. Varför det? -Jo, färghandlaren har två personer (jag vägrar att ta emot hjälp från några andra) som är extremt kunniga, hjälper till med tips, provmålar på brädor och går ut i dagljus så att vi kan jämföra och överväga det rent estetiska i färgkombinationer. De kan blanda färg manuellt så att det blir exakt som ett prov man har med sig osv, osv. På Bauhaus står i regel en ointresserad finnig ynglig som inte har en susning om någonting.

När man kommer till de flesta verktygshandlare så pratar de mest skit. De har ingen riktig koll, de vet inte skillnaderna mellan de produkter de säljer, och om de inte vet så gissar de och låsas ett de vet.

Om de vill ha mina pengar så kan de gå lite olika vägar:

1. Lära sig så att de kan lika mycket som en entusiast, eller helst mer.

2. Erbjuda något som de andra inte gör. Jag anlitar en sån handlare som anordnar kvällsaktiviteter med medverkande från välrenommerade verktygs- och maskintillverkare och annat kul.

3. Söka affärsmässiga vägar till att sänka priserna, dvs skita i generalagenter, grossister och andra som skall skära emellan. Kort sagt; resa sig från sina arslen och agera, i stället för att bekvämt sitta kvar och vänta besök från grossisten.

Edit: Jo, jag har storlek 43 i skor... Min verktygsbudget vågar jag inte räkna på exakt, men troligen är den inte under 20-25´ per år.

Redigerat:
Tycker detta borde ha en egen tråd egentligen.
Jag stöttar gärna min lokala järnhandel för hans marginaler på verktyg är inte jättestora till trots utan marginalen ligger hos grossisterna som kan ha sjuka marginaler ibland.
Har ett par kompisar som jobbar på Ahlsell och ser man vilka marginaler de har så förstår man varför det blir dyrt i slutänden.
Det är helt enkelt en mellanhand för mycket som ska ha sin marginal i plånboken och de tar betalt för att de kan ta betalt när vi har den yrkeskåren vi har som inte ifrågasätter prisererna som finns i handeln utan bryr sig bara om vilken rabatt de får.

Jag ser mig som medveten konsument, och har relativt bra koll på vad jag vill ha och var jag kan få bäst pris.
Inte alltid jag väljer det lägsta priset men använder det ofta för att se om "min" handlare kan matcha eller iaf sänka sitt pris. Sista gången det hände var det ett par kängor som den lokala affären ville ha 4500 för och på nätet kunde jag beställa dom för 3800 kronor. Gick till handlaren och sa som det var, han låg för högt i pris. Samtidigt har jag varit nöjd med servicen där, och har inget emot att betala lite extra för det. Han gick ner i pris, inte till det jag kunde beställa dom för, men han visade iaf viljan att deala lite på priset och då stödjer jag hellre den affären så att jag nästa gång jag behöver något har kunnig personal att fråga.

Ibland kan man få ner priset på varor så man nästan skäms när man går därifrån. Köpte tex en RO90 för mindre pengar i Sverige än vad jag hittat den för utomlands, bara genom att fråga vad han kunde göra.

Men, känner jag någon ånger när jag gör verktygsbeställningar utomlands? Inte ett dyft...
Betalar jag mer än jag behöver är det för att det är en butik som ger mig ett mervärde i form av kunskap, service osv.

renoverarn skrev:
Om skälet till din första luddiga fråga var en diskussion om skulden av att inte föda den lokala handlaren, så är det en bred och svår fråga. Många här ha valt att stötta någon specifik lokal handlare som har kunskap och tillgång till varor. Men var går gränsen för när du skall känna dig skyldig? Är du skyldig om du handlar på en annan gata än den där du bor? Eller om du handlar i ett köpcenra i utkanten av staden? Eller om du handlar i en annan stad? Eller om du köper av ett svenskt postorderföretag?

Är det bara handlaren du skall känna skuld mot, eller även tilverkaren av varorna? Kanske även tillverkarna av råvarorna? Om du överhuvud taget har saker i ditt hem som inte till 100% tillverkats i Sverige? Eller om sakerna bara satts ihop i Sverige men råvarorna inte kommer til 100% från Sverige? Eller om du köper från en handlare på din gata som har produkter tillverkade utanför din stad? Eller produkter tillverkade utanför Sverige? Eller om du använder produkter som transporterats av annat än 100% svenska företag, med svensktillverkat bränsle?

Gäller det bara fysiska produkter, eller gäller det också tjänster som du nyttjar? Om du tar semester utanför Sverige? Om du tittar på TV-program som inte till hundra procent tillverkats i Sverige? Eller lyssnar på musik som inte till 100% tilverkats i Sverige? Eller läser böcker som inte till 100% tilverkats i Sverige? Eller anlitar försäkringsbolag som inte till 100% är svenska?

Om du dessutom tror att Sverige har det bättre än ett annat land, varför är det då bättre att köpa från folk som har det relativt bra än från de som har det sämre och behöver pengarna mycket bättre? Varför köpa från en handlare och inte direkt från den lokala tillverkaren? Kan inte frågan lika gärna vara varför du inte köper endast produkter från länder där någon del av befolkningen har det sämre än din lokala handlare? För visst har du en skuld om de inte klarar sig? Vad är viktigast, att din lokala handlare blir rikare, eller att ytterligare ett antal fattiga överlever dagen?

Du verkar ha tillgång till en dator. Är den byggd av en svensk tillverkare? Är den byggd av delar tillverkade i Sverige? Kör den endast programvara tillverkad i Sverige? Läser du endast information skriven av svenskar på svenska i den? Är det mer rätt om man lånar den än om man äger den? Är det rätt om du gör inlägg i forum där handlare som säljer utländska produkter kan annonsera? Var går gränsen för skuld?

För den delen: Borde du ha några ägodelar alls om det finns någon på jorden som svälter?

Är det verkligen denna tråd som bör användas för den typen av diskussioner?

--- Mats ---

Vill bara klämma in att jag köper nog ungefär lika delar "svenskt" som import. Nu ligger detta i tråden "svensktillverkat" numera och här kan man ju lätt räkna upp hur många maskiner och verktyg för finsnickeri som är svenska med svensk tillverkning (delvis/ slutmontering): Plano, Sauno, Tormek, Logosol, Moretens, Nobex, Hultafors, Sandvik, Mora, CI Fall, Toolbox och kanske Bacho? Jag har säkert glömt en drös yx- och sågbandtillverkare.
Men hur som helst, samtliga dessa märken köper man billigast på hemmaplan. Felder med tillbehör är också svårt att hitta billigare utomlands (eller?) så att man importerar lite batterimaskiner och annat plock tror jag inte stör svenska ÅF ett enda dugg, dom lever gott på alla "icke insatta" och företag där priset kommer i andra hand.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.