Byggahus.se
L
Har eventuellt en möjlighet att köpa loss en släktings hus.

Taxeringsvärdet är 2,6 miljoner och jag kan få köpa huset för något lägre summa. Därmed skjuts skatten fram på mig vilket skulle innebära att jag tar över ca 550 000kr i skatt. Hur skriver man i gåvan som detta blir. Skriver man försäljningspris på 2,6 och räknar sedan bort skatt och kostnader för försäljning som man därmed slipper lägga ut?

Eller skriver vi ett pris på 2,6 minus 0,55 minus försäljningskostnader?
 
Du skriver ju det du betalar. Skatten kommer ju den dagen du säljer, och baseras på den summan som givaren köpte fastigheten för.
 
L
Med
D Daniel 109 skrev:
Du skriver ju det du betalar. Skatten kommer ju den dagen du säljer, och baseras på den summan som givaren köpte fastigheten för.
förstår jag dig rätt att köpesumman skall stämma överens med beloppet jag betalar in?
 
Ja det är så jag menar. Man ska aldrig skriva något annat.
 
Taxeringsvärdet har inget med reavinstskatt att göra. Har de redan uppskov eller vad var tanken?

Har de byggt huset nytt en gång i tiden och det knappt kostat något att bygga så blir det skatt på hela köpesumman-schablon. Reavinstskatten kan de inte komma undan annat än skjuta på den om de köper ett dyrare boende.

Så jag har svårt att förstå vad det är för skatt du skall ta över.
 
L
R Robert-san01 skrev:
Taxeringsvärdet har inget med reavinstskatt att göra. Har de redan uppskov eller vad var tanken?

Har de byggt huset nytt en gång i tiden och det knappt kostat något att bygga så blir det skatt på hela köpesumman-schablon. Reavinstskatten kan de inte komma undan annat än skjuta på den om de köper ett dyrare boende.

Så jag har svårt att förstå vad det är för skatt du skall ta över.
Här beskrivs skatt på gåva. Som jag tolkar det kan min släkting slippa betala sin vinstskatt och istället flytta över inköpspriset på mig. Eller har jag missuppfattat?

https://www.momsens.se/gavobrev-ge-bort-fastighet-utan-skatt
 
  • Gilla
Mawe85
  • Laddar…
C
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
L
C cpalm skrev:
Det har det visst. Försäljning under taxeringsvärdet räknas som gåva = köparen tar över säljarens anskaffningsvärde och säljaren betalar ingen reavinstskatt. Se: [länk]
C cpalm skrev:
Det har det visst. Försäljning under taxeringsvärdet räknas som gåva = köparen tar över säljarens anskaffningsvärde och säljaren betalar ingen reavinstskatt. Se: [länk]
Tack för detta. Tolkar du det också som att man sätter flrsäljningspriset efter att man räknat bort alla avgifter och skatter dvs det jag skall betala?
 
Försäljningspriset är alltid den summa du överför till säljaren. Jag förstår inte vad det är du ska räkna bort.
 
C
L Lewdis skrev:
Tack för detta. Tolkar du det också som att man sätter flrsäljningspriset efter att man räknat bort alla avgifter och skatter dvs det jag skall betala?
Vad får dig att tolka det så? Jag tolkar det spontant som nej, det är köpeskillingen som räknas kort och gott. Men jag kan ha fel, har inte haft anledning att fördjupa mig i detta.

P.s. men det kanske är det du menar? :thinking:
 
L
C cpalm skrev:
Vad får dig att tolka det så? Jag tolkar det spontant som nej, det är köpeskillingen som räknas kort och gott. Men jag kan ha fel, har inte haft anledning att fördjupa mig i detta.

P.s. men det kanske är det du menar? :thinking:
Japp så jag menar. Jag tror bara jag snurrar till det själv. Hur skulle man kunna räkna på något annat är det man faktiskt betalar.
 
I bodelningar och arvsskiften brukar man räkna in latenta skatteskulder. Det kanske är det som som spökar.
 
L Lewdis skrev:
Här beskrivs skatt på gåva. Som jag tolkar det kan min släkting slippa betala sin vinstskatt och istället flytta över inköpspriset på mig. Eller har jag missuppfattat?

[länk]
Då lärde man sig något nytt!

Jag skulle då säga att man får räkna ut vad reavinstskatten skulle bli, dra det från köpesumman och det blir vad som skrivs på köpehandlingen. Som jag kan tolk texten så slipper man lösa ut reavinstskatt så länge man håller sig under marknadsvärde eller taxeringsvärde, beroende på vilket som är högre/lägre. Det borde också innebära att den summa som överförs kan också vara upp till den summan som marknads/tax värdet är på. Dvs man behöver inte ha en summa efter skatter för att inte lösa ut reavinstskatten.
 
Det måste vara under taxeringsvärdet och marknadsvärdet inte något av det. Nej du Ska inte räkna bort någon skatt. Den är inte realiserad än.
 
R Robert-san01 skrev:
Då lärde man sig något nytt!

Jag skulle då säga att man får räkna ut vad reavinstskatten skulle bli, dra det från köpesumman och det blir vad som skrivs på köpehandlingen. Som jag kan tolk texten så slipper man lösa ut reavinstskatt så länge man håller sig under marknadsvärde eller taxeringsvärde, beroende på vilket som är högre/lägre. Det borde också innebära att den summa som överförs kan också vara upp till den summan som marknads/tax värdet är på. Dvs man behöver inte ha en summa efter skatter för att inte lösa ut reavinstskatten.
Nej, man skall ange den korrekta summa som faktiskt betalas. Det är väldigt viktigt att det rapporteras korrekt, annars kan lagfarten bli ogiltig. Och någon kan komma mååånga år senare och kräva tillbaka ”sitt hus”. Även om huset då är sålt i flera led.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.