20 081 läst · 88 svar
20k läst
88 svar
Köpa hus, fel vid besiktning
Sida 1 av 6
Medlem
· 17 inlägg
Hej, vi övergav det första huset vi tittade på och förälskade oss i ett annat hus. Vi la ett bud över utgångspriset och fick huset om vi ville då han som lagt bud på utropspriset hade strul med att få lån ville dem bara sälja huset.
Vi utför en besiktning som säljarn hela tiden verkar försöka övertala oss att inte göra. Besiktningsmannen tyckte all el borde bytas, en del av husets tak hade fel lutning och samlade vatten (plåttak). Även luft vatten värmepumpen verkade gå hela tiden och några av elementen var varma medan andra var kalla ( i dessa rum stod även olje el element inkopplade i vägguttaget)
Ingen ventilation fanns i hela huset(eller grunden) vilket innebär mögel på vind, och i krypgrund. Även fukt i krypgrund samt or i plankor i källaren (trämask) oklart om det vart aktivt angrepp)
Nu är frågan om vi borde köpa huset men pruta, hur funkar det om man prutar när man skrivit kontrakt med besiktningsklausul?
Borde vi hålla oss borta från huset och leta ett annat? Vad är era erfarenheter?
Vi utför en besiktning som säljarn hela tiden verkar försöka övertala oss att inte göra. Besiktningsmannen tyckte all el borde bytas, en del av husets tak hade fel lutning och samlade vatten (plåttak). Även luft vatten värmepumpen verkade gå hela tiden och några av elementen var varma medan andra var kalla ( i dessa rum stod även olje el element inkopplade i vägguttaget)
Ingen ventilation fanns i hela huset(eller grunden) vilket innebär mögel på vind, och i krypgrund. Även fukt i krypgrund samt or i plankor i källaren (trämask) oklart om det vart aktivt angrepp)
Nu är frågan om vi borde köpa huset men pruta, hur funkar det om man prutar när man skrivit kontrakt med besiktningsklausul?
Borde vi hålla oss borta från huset och leta ett annat? Vad är era erfarenheter?
Det kan vara ett helt OK köp men även ett ruttet köp, låter som halvdåliga förutsättningar om ni inte kan få ner priset mycket och är händiga själva. Ni har rätt att häva avtalet om klausulen tillåter det och kan sedan lägga ett nytt bud.Hej, vi övergav det första huset vi tittade på och förälskade oss i ett annat hus. Vi la ett bud över utgångspriset och fick huset om vi ville då han som lagt bud på utropspriset hade strul med att få lån ville dem bara sälja huset.
Medlem
· 17 inlägg
Tack för det supersnabba svaret. Hur mycket tycker du är vettigt att "pruta" när inget av dessa saker nämndes i säljesannonsen från början. Hur fräck kan man vara och hur mycket kan man förvänta sig vara "normalt" att vilja gå ner?
Här skulle du kunna få 100 olika svar men de saker som var synliga vid visning är svårare att pruta, även de fel som "förväntas" finnas på ett gammalt hus. Det ni kan göra är att ta in offerter (om säljaren går med på det) och värdera saken efter detta. Finns inga fler spekulanter på kö kanske ni har den möjligheten. Men det kan ju vara en tjurig säljare eller två också...
Den första frågan som är viktigast:
Har ni någonsin total renoverat ett hus tidigare?
Om nej, gå vidare.
Spelar ingen roll om ni är ”händiga” och vill ”lära er”
Har ni aldrig gjort något sådant tidigare och detta är första huset så är mitt råd starkt att lägg hellre mer pengar och få ett ok hus istället.
Bättre att leva hundår ekonomiskt än ge sig in i ett renoveringsobjekt som kan kosta förhållande, sin egna hälsa, ev. ett ekonomiskt svart hål, fritid, jobb, etc.
Om nej, gå vidare.
Har ni aldrig gjort något sådant tidigare och detta är första huset så är mitt råd starkt att lägg hellre mer pengar och få ett ok hus istället.
Bättre att leva hundår ekonomiskt än ge sig in i ett renoveringsobjekt som kan kosta förhållande, sin egna hälsa, ev. ett ekonomiskt svart hål, fritid, jobb, etc.
Medlem
· E
· 29 547 inlägg
Är det saker som är väntade eller som gick att se vid visningen tycker jag inte att det ska påverka ert bud.
Jag tycker det är dåligt av säljaren att försöka få er att inte besikta. Som säljare bör man vilja ha insatta köpare. Samtidigt är det inte något som ska leda till prutning i efterhand om det inte dyker upp oväntade saker.
Ni har inte rätt till något annat än att kliva av köpet om ni vill.
Jag tycker det är dåligt av säljaren att försöka få er att inte besikta. Som säljare bör man vilja ha insatta köpare. Samtidigt är det inte något som ska leda till prutning i efterhand om det inte dyker upp oväntade saker.
Ni har inte rätt till något annat än att kliva av köpet om ni vill.
Medlem
· 17 inlägg
Första huset, vi är inte alls insatta i hus " allvarliga" problemen med mögel osv är. Besiktningsmannen sa det borde lösa sig genom att montera ventilation i huset.Den första frågan som är viktigast:
Om nej, gå vidare.
Jag passar på att svara på samtliga saker nedan. Vid visningen frågade jag angående funktion på värmesystem osv som skulle vara ok, vi såg ju diverse gammal el och så. Det är var inget konstigt men krypgrund var igenspikad så där kunde vi ej se, försäljningen hastades igenom och kontrakt skrevs med besiktningsklasusul dagarna efter.
Huset i sig är gammalt i skicket men inte förfallet, så vi misstänkte ej att tak/värmesystem skulle vara dåliga. Samt inte mögel och skadedjur.
Smartaste valet är kanske att lägga 400 mer på ett "renoverat" hus med trevligare omgivning?
Kanske, du får gärna lägga upp länk om annonsen finns kvar, även besiktningsprotokollet om du vill.Första huset, vi är inte alls insatta i hus " allvarliga" problemen med mögel osv är. Besiktningsmannen sa det borde lösa sig genom att montera ventilation i huset.
Jag passar på att svara på samtliga saker nedan. Vid visningen frågade jag angående funktion på värmesystem osv som skulle vara ok, vi såg ju diverse gammal el och så. Det är var inget konstigt men krypgrund var igenspikad så där kunde vi ej se, försäljningen hastades igenom och kontrakt skrevs med besiktningsklasusul dagarna efter.
Huset i sig är gammalt i skicket men inte förfallet, så vi misstänkte ej att tak/värmesystem skulle vara dåliga. Samt inte mögel och skadedjur.
Smartaste valet är kanske att lägga 400 mer på ett "renoverat" hus med trevligare omgivning?
Medlem
· E
· 29 547 inlägg
Man kan inte förvänta sig att allt är tiptopp i ett gammalt hus.
Själv köpte jag ett gammalt hus för drygt 300.000kr. Men det var för 30 år sedan.
Har renoverat och fixat med huset sedan dess, tredje värmepumpen skall installeras nån gång i vinter.
Gammalt hus innebär att man kan fixa själv, har en rejäl budget för renovering eller kompisar som kan hjälpa till.
Kan vara ett jättebra köp, eller ett svart hål av kostnader om man inte kan eller vill själv.
Har renoverat och fixat med huset sedan dess, tredje värmepumpen skall installeras nån gång i vinter.
Gammalt hus innebär att man kan fixa själv, har en rejäl budget för renovering eller kompisar som kan hjälpa till.
Kan vara ett jättebra köp, eller ett svart hål av kostnader om man inte kan eller vill själv.
Medlem
· 17 inlägg
Annons nedtagen, ej fått protokollet än då vesiktningen var idag.
Vi är mest orolig att mögelproblemet kanske kräver helrenovering. Taket hade fel lutning men hade legat där i flertalet år och de verkade ej orsakat fuktskadkr än.
Vi är helt enkelt novis på husköp och vet ej vad man kan förvänta sig, vi har inte lust att totalrenovera huset direkt utan vi tänkte bo i det samtidigt som vi renoverar vart efter hand.
Samtidigt är man orolig att värmesystemet dör veckan efter man flyttat in.
Hur omfattande brukar det vara med mögel i grund och vind? Brukar det verkligen hjälpa att bara sätta ventiler och få lite luftflöde för att bli av med problemet?
Mvh
Trollar du? Om inte, läs på om hus, gå på minst 100 visningar och läs minst 100 besiktningprotokoll.
Alternativt köp fastigheten om läget motiverar köp och kalkylera med att riva rucklet och bygga ett nytt och friskt hus med bra standard och ekonomi för framtiden.
Alternativt köp fastigheten om läget motiverar köp och kalkylera med att riva rucklet och bygga ett nytt och friskt hus med bra standard och ekonomi för framtiden.
Medlem
· E
· 29 547 inlägg
Ja, värmesystem kan gå sönder. Det får man räkna med om det är lite äldre. Det kan knappast vara en överraskning.
Tak kan ha lutningar som avviker från dagens rekommendationer. Men om taket legat länge utan skador så fungerar det ju uppenbarligen. När det blir dags för omläggning lägger du plåt eller något som passar för lutningen.
Tak kan ha lutningar som avviker från dagens rekommendationer. Men om taket legat länge utan skador så fungerar det ju uppenbarligen. När det blir dags för omläggning lägger du plåt eller något som passar för lutningen.
Det låter lite väl hårt men jag håller med om att gå på många husvisningar är mycket nyttigt.
Räkna med att genomgången av elen verkar nödvändigt (kan kosta en del). Om LLVP'n är äldre kan det vara dags med ny (ingen större kostnad). TS har inte nämnt något om badrums skick - något som är mycket kostsamt. Vad sa besiktningsmannen om taklutningen och ev fukt/mögelproblem - han borde väl kunna ge lite råd? Var besiktningsmsnnen uppe på taket? För TS gick väl igenom huset tillsammans med denne? Accepterade besiktningsmannen att krypgrunden var stängd och krävde ingen öppning? Det tycker jag verkar oseriöst.
Rent allmänt borde TS fått svar på frågorna vid dennes husgenomgång - vi här i forumet har ju ingen aning!
Ett äldre hus behöver inte utdömas pga ålder. Jag köpte gammalt hus utan erfarenhet men fick stor hjälp vid besiktningen. Visste då vad som skulle åtgärdas akut och vad som skulle kunna vänta 5/10/15 år framöver.
Att börja med större prisreducering kan få säljaren tveksam. Man bör i så fall satsa på något som definitivt är fel för att inte säljaren väljer annan köpare. Man får också beakta om huspriset ligger på 2 miljoner eller 8 miljoner.
Redigerat:
Medlem
· E
· 29 547 inlägg
Varför ska man springa på visningar? Jaghar varit på totalt 4 visningar. Ett av dem var jag inte seriöst intresserad av ett följde jag med närstående (som köpte huset) två köpte jag. Att springa på visningar för att samla erfarenhet den vägen känns överskattat.