Byggahus.se
En dotters familj äger en tomt med fritidshus, inget vatten/avlopp och överväger att utöka med en Friggebod till de blivande tonåringarna och oss åldrade föräldrar. Efter en koll verkar detta kunna förverkligas för runt 75tusen.
Nu är granntomten till salu. Ungefär samma tomt storlek med en äldre stuga som kan fylla behovet av större utrymme i dag och framtiden.

De tycker det skulle vara gott att disponera bägge tomterna men jag funderar på detta med elanslutning/sophämtning och eventuella andra kostnader kan dra iväg som att slå samman tomterna eller inte.
Nu är vi lite oense utan att riktigt veta vad vi dividerar om och nu vill jag reda upp med vad bör man ha i åtanke ?
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Är det två bostadshus så ska de ha varsin elservis och eget abonnemang även om tomterna slås ihop.
 
Den lagen gäller inte i detta fallet.
Nya lagen har till syfte att man ska kunna dela på el från en mikroproduktionsanläggning.
 
wildeside
H HSP skrev:
Den lagen gäller inte i detta fallet.
Nya lagen har till syfte att man ska kunna dela på el från en mikroproduktionsanläggning.
Ok lät för bra för att vara sant, som vanligt:D
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…

Bästa svaret

Egentligen är det inga jätte pengar med två abonnemang. Det är den fasta avgiften för själva abonnemanget som tillkommer....
Den kanske landar på 4000:- per år för ett 16A abonnemang. Men 4000:- är pengar det också så jag förstår tanken...

kWh pris, överföringavgift, elskatt mm blir samma.... då det styrs av förbrukningen.


Om ni skulle ha ett abonnemang så ta även detta i beräkningen för kostnaden.
Med två 16A abonnemang kan ni ta ut 2x11kW.
Om inte ett 16A abonnemang räcker till båda husen så blir besparingen mindre... då ett 20A abonnemang kostar mer i fast avgift.
 
H HCX skrev:
En dotters familj äger en tomt med fritidshus, inget vatten/avlopp och överväger att utöka med en Friggebod till de blivande tonåringarna och oss åldrade föräldrar. Efter en koll verkar detta kunna förverkligas för runt 75tusen.
Nu är granntomten till salu. Ungefär samma tomt storlek med en äldre stuga som kan fylla behovet av större utrymme i dag och framtiden.

De tycker det skulle vara gott att disponera bägge tomterna men jag funderar på detta med elanslutning/sophämtning och eventuella andra kostnader kan dra iväg som att slå samman tomterna eller inte.
Nu är vi lite oense utan att riktigt veta vad vi dividerar om och nu vill jag reda upp med vad bör man ha i åtanke ?
Kontakta kommunen och ta reda på om de har några invändningar mot en fastighetsreglering där fastigheterna slås ihop.
En fastighetsreglering kostar ca 50-60 tusen. Lantmäteriet ger inga exakta prisuppgifter. Men krävs det inte att nån kommer ut så finns det möjlighet att det stannar vid det. Och dom vill ha med info från kommunen i ansökan, så det är steg ett.
Jag är mitt uppe i att köpa halva min grannes fastighet som tidigare var en egen fastighet, så jag har lite koll på just det åtminstone.
 
  • Gilla
HCX
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.