Byggahus.se
Hej,
Jag har en batteridriven skruvdragare, som jag börjar bli lite trött på så jag tänkte investera i en enkel skruvdragare med sladd. Tänkte bara höra om någon kan tänka sig skriva lite, vad jag ska titta på. Det är absolut inget avancerat jag är ute efter, men jag såg att det finns lite mått på t.ex. kapacitet som verkar anges i längd. Det kan inte vara djupet den klarar att dra in en skruv antar jag för det skulle vara lite väl klent, men är det något man borde tänka på så att man inte köper något som inte funkar sedan?
Som sagt, det är inget avancerat jag är ute efter, men jag blev lite väl besviken igår när jag insåg att min batteridrivna inte ens klarar att skruva fast 20 mm brädor i en regel. :(
 
jag har ingen koll pa dom sladdrivna, men man kan ju fa en Bosch GSR14,4-2Li batteri skruvdragare fran tyskland för ca 1600kr.
misstänker att en vettig sladdmaskin ligger i den prisklassen ocksa.

Att slippa sladden anser iaf jag är guld värt. :)
 
Jag har haft en Bosch 14 Li-2 och mitt råd är att hålla sig långt borta från den. Lång laddtid o kass motorstyrning.
 
Ja, det är smidigt att slippa sladden, men jag blir så irriterad över att batteriet tar slut mitt i allting hela tiden. Och den batteridrivna klarar de enklaste jobben som att bara dra in en skruv någonstans för att hänga upp något, men när jag ändå står i verkstan och jobbar på samma ställe har jag hellre en vettig maskin med sladd.
 
TrollMann skrev:
Jag har haft en Bosch 14 Li-2 och mitt råd är att hålla sig långt borta från den. Lång laddtid o kass motorstyrning.
jag antar att du menar en PSR och inte en GSR?
 
Jag vet att många tycker det låter knäppt att ha en skruvdragare med sladd nuförtiden, men jag har faktiskt förutom en 18volts Metabo och en 10,8volts dewalt också en Skil skruvdragare med sladd(!) som jag köpte på Jula för något introduktionspris. Verkar inte finnas i deras sortiment längre, men du kan säkert snoka upp den. Pixmania verkar ha den: http://www.pixmania-pro.se/se/sv/08...med-5-traborr-gratis-set-med-5-titanbits.html
Jula har en Meec som säkert funkar lika bra..http://www.jula.se/skruvdragare-280-w-27-nm-000173

Fördelen med sladd-skruvdragare är som jag ser det att du givetvis inte behöver oroa dig för att batteriet ska ta slut....och som i mitt fall; att skruvdragaren blir väldigt lätt viktmässigt jämfört med en batterimaskin...samtidigt som den är hyfsat stark. Man blir inte så trött i armen med den helt enkelt om man skruvar mycket. Om man har en stationär arbetsbänk så är det ju egentligen optimalt. Sen kommer dessa skruvdragare oftast med en 6 meters sladd, så det är inga problem med räckvidden. Jag skruvade en hel del altandäck med min förra sommaren tex.
 
skalman1 skrev:
jag antar att du menar en PSR och inte en GSR?
yepp
 
TrollMann skrev:
Jag har haft en Bosch 14 Li-2 och mitt råd är att hålla sig långt borta från den. Lång laddtid o kass motorstyrning.
Laddtiden har främst med laddaren att göra. De flesta psr 14 li-2 på marknaden har 1h-laddare, det är det 'vanliga'. Jag vet att Bolist kör någon paketmaskin som är lite svagare och med sämre laddare än de vanliga tvåväxlade maskinerna, hur det kommer sig vettifan..
 
Varför inte köpa en beg Hilti på Tradera? För 500 eller så brukar du kunna få en beg proffsmaskin med sladd. Då får du också djupanslag som gör det lättare att få snygga skallar i rätt nivå. Plus att maskinen är gjord för att skruva en hel dag utan att brnna upp. Ok, du får kolla upp at maskinen inte är helt slutkörd men jag tror detta ger mest för pengarna jämfört med att köpa en no name på Jula.

Det finns inte så många sladdade skruvdragare utan det är mest bprrmaskiner som är tunga och saknar djupanslaget.

/Anders
 
Uppgifterna om kapacitet i annonserna uttryckt i mm är väl hur stora hål den kan borra i olika material, d v s hur stora borr den orkar dra runt. De uppgifterna är svåra att värdera eftersom det inte är ett tillförlitligt mått. Titta hellre på vridmomentet uttryckt i Nm istället.
Problemet med att köpa skruvdragare med sladd är väl snarast att alla vill ha batteridrivet så att utbudet blir lite klent.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.