Med tanke på hur illa jag tycker om den där typen av slipar hade jag köpt den billigaste.

Tror inte att det är en milsvid skillnad.

Allt som ligger i en låda funkar dåligt hos mig:thinking:. Hade en fiskars i flera år som funka bra. Har med el oxå men det blir än mer sällan. Mest saxarna.

Köpte till slut en vulcanus som är tillräckligt snygg för att få stå framme och då blir det att jag skärper knivarna oftare. :D

A Andy78 skrev:
Hur stor skillnad kan det vara mellan dessa, är den ena bättre än den andra?
Får man mer för pengarna om man betalar 137kr istället för 59kr?

[länk]

[länk]
Har en lyxigare modell med två rullar med olika grovlek och en Tormek i förrådet. Vi använder Knivbrev.se för att få vassa knivar. Nu ligger ju dessa bara ”runt hörnet” så vi åker förbi och får slipning gjort medan vi väntar men det är värt det när fin-knivarna börjar bli slöa.

Sånna här knivslipar tenderar att göra ett dåligt jobb och dessutom slita onödigt på kniven. Ett tvåsidigt diamantbryne och avslutning på baksidan av något i porslin fungerar betydligt bättre.

• Gilla
Alltgår
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Hur stor skillnad kan det vara mellan dessa, är den ena bättre än den andra?
Får man mer för pengarna om man betalar 137kr istället för 59kr?

[länk]

[länk]
Kan meddela att iaf förr fick du precis samma vara.

Vi har en köpt från IKEA, tog man bort lappen undertill står det fiskars i plasten.

Touche det skulle bli min slutpoäng.
Dock hade jag inte lapp på min.
Det är nog exakt samma vara.

Svart plastdel med texten "FISKARS FINLAND" som en del av en byggprodukt, utan lapp, på en otydlig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Oavsett är det en dålig produkt och bortkastade pengar.

• Gilla
Hasse C och 1 till
  • Laddar…
Beror på vad alternativet är, är de att inte slipa knivarna alls så rekommenderar jag produkten ;)

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Beror på vad alternativet är, är de att inte slipa knivarna alls så rekommenderar jag produkten ;)
Jag valde undersidan på en ugnsform vid nyår före en sån där.... Men den kniven blev riktigt bra.

Som nämnts så sliter de här makapärerna onödigt på kniven, och är dessutom begränsade till en vinkel och en grovlek.
För all eggslipning gäller att ha rätt vinkel och att lyckas hålla den vinkeln. Man behöver också ett tillräckligt grovt bryne, så att man någorlunda snabbt etablerar eggen. Sen är det bara att putsa upp till valfri "finhet" med andra brynen.
Det går att få tag på vettiga system som klarar allt detta för under 1000-lappen, där du dessutom kan variera vinklen. Här är ett riktigt bra från DMT. Använder det själv.

• Kniv insatt i DMT knivslipningssystem med justerbar vinkel och diamantbryne.
    Skapa konto
  • Ett knivslipningssystem från DMT med olika grovheter av slipbrynen och justerbart hållare, samt en förvaringspåse.
    Skapa konto
Men det gäller ju att kunna hantera brynet, du slipar ju inte rätt bara för att du drar det mot en sten.

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Alltgår Alltgår skrev:
Som nämnts så sliter de här makapärerna onödigt på kniven, och är dessutom begränsade till en vinkel och en grovlek.
För all eggslipning gäller att ha rätt vinkel och att lyckas hålla den vinkeln. Man behöver också ett tillräckligt grovt bryne, så att man någorlunda snabbt etablerar eggen. Sen är det bara att putsa upp till valfri "finhet" med andra brynen.
Det går att få tag på vettiga system som klarar allt detta för under 1000-lappen, där du dessutom kan variera vinklen. Här är ett riktigt bra från DMT. Använder det själv.
Har du någon bra länk?

Om man inte är, eller vill bli, knivslipningsnörd så blir det avgjort bäst att börja med en skärpstav för att bättra skärpan på dem. Är knivarna i uselt skick så det inte räcker så lämna in dem på slipning, därefter kan du hålla ok skärpa för vardagsbruk på knivarna med skärpstaven så länge man inte misshandlar dem.

• Gilla
arneri68
  • Laddar…
En sån är mycket bra att ha i personalföreningens kök!
Tyvärr så misshandlar folk knivarna något kopiöst och att då kunna få helt ok skärpa på några sekunder är mycket värt.

• Gilla
Choom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.