Byggahus.se
Hej!

Har ett så otroligt knarrande trägolv, 40 kvm, i en lägenhet från 1920-tal (se bild). Det knarrar mer på vissa områden än andra.

Vill helst behålla golvet. Har spånat på alternativa lösningar:
A) Träolja eller vax som tränger ner
B) Såga ut en vertikal linje på 5-10 mm och försöka få under foam, återställa med trä/kork-fog
C) Dra i trallskruv där det låter som värst

Har ni erfarenhet av lösningar som funkar, välkommen att dela.
 
  • Trägolv med skiftande träplankor och en skugga i bildens nedre vänstra hörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D. Ta upp golvet och lägg ett underlag som stoppar knarret.
 
S
Är det bostadsrätt?

Det är antagligen undergolvet som svackar och det är föreningens ansvar. Du kan be dem åtgärda undergolvet.
 
S sinuslinus skrev:
Är det bostadsrätt?

Det är antagligen undergolvet som svackar och det är föreningens ansvar. Du kan be dem åtgärda undergolvet.
Japp det är en bostadsrätt.

Är det sant? Det hade jag ingen aning om, så undergolvet är alltså föreningens ansvar? Är det värt att ta dit en golvfirma för att undersöka och stödja att det är undergolvet och skicka med som underlag?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
D. Ta upp golvet och lägg ett underlag som stoppar knarret.
Tack för tipset, är det lätt att montera samma golv utan att det skadas i demontering/läggning?
 
C Chalet skrev:
Japp det är en bostadsrätt.

Är det sant? Det hade jag ingen aning om, så undergolvet är alltså föreningens ansvar? Är det värt att ta dit en golvfirma för att undersöka och stödja att det är undergolvet och skicka med som underlag?
Nej det är nog inte sant. Läs stadgarna, om det står med där blir jag överraskad
 
C Chalet skrev:
Tack för tipset, är det lätt att montera samma golv utan att det skadas i demontering/läggning?
Beror på golvets kvalitet
 
N
C Chalet skrev:
Japp det är en bostadsrätt.

Är det sant? Det hade jag ingen aning om, så undergolvet är alltså föreningens ansvar? Är det värt att ta dit en golvfirma för att undersöka och stödja att det är undergolvet och skicka med som underlag?
Det är inte föreningens ansvar överhuvudtaget så fråga inte styrelsen. Jag tror de blir mer irriterade än vad det gagnar dig. 20-talslägenheter har ofta knarrande golv. En del av charmen! Men står du inte ut så går det att spika fast delar av golvet. Inte alltid så snyggt men ofta effektivt.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
S
Jag tolkade knarret som om det sviktar. I så fall är det undergolvet som gett efter.
 
N Naiv entusiast skrev:
Det är inte föreningens ansvar överhuvudtaget så fråga inte styrelsen. Jag tror de blir mer irriterade än vad det gagnar dig. 20-talslägenheter har ofta knarrande golv. En del av charmen! Men står du inte ut så går det att spika fast delar av golvet. Inte alltid så snyggt men ofta effektivt
N Naiv entusiast skrev:
Det är inte föreningens ansvar överhuvudtaget så fråga inte styrelsen. Jag tror de blir mer irriterade än vad det gagnar dig. 20-talslägenheter har ofta knarrande golv. En del av charmen! Men står du inte ut så går det att spika fast delar av golvet. Inte alltid så snyggt men ofta effektivt.
Läste igenom stadgarna och undergolvet är bostadsrättsinnehavares ansvar. Charmigt är lite knarr, detta golv knarrar otroligt mycket.

Dra i med 40-50 mm dyckert eller "osynlig" trallskruv 60 mm ?
 
S sinuslinus skrev:
Jag tolkade knarret som om det sviktar. I så fall är det undergolvet som gett efter.
Ska försöka på att skruva fast i undergolvet så borde det minska knarret..! Eller spika fast där det är som värst
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.