Har värsta i-landsproblemet. Kyl och frys står bredvid varandra i ett litet gatt. Insidan är spånskivor bara. Bredvid gattet har vi panel. När man öppnar frysen så dras hela skåpet skåpet till vänster och tar i väggen och då knarrar det rejält. Jag kan dra tilbaka skåpet men efter nån dag är det tillbaka igen och även knarret. Jag har försökt pilla i t ex möbeltassar och liknande för att dämpa men det löser inte sig.
Nån med någon idé vad jag kan göra?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Möbeltassar och dylikt på väggen lär inte hjälpa eftersom det knarrar i konstruktionen när kylskåpets vikt trycks mot den.
Ett alternativ kan vara små gummitassar under kylskåpets fötter så att det inte flyttar sig så lätt varje gång man öppnar det.
Ett alternativ kan vara små gummitassar under kylskåpets fötter så att det inte flyttar sig så lätt varje gång man öppnar det.
gör det så även när det fullt med käk?B blork skrev:Har värsta i-landsproblemet. Kyl och frys står bredvid varandra i ett litet gatt. Insidan är spånskivor bara. Bredvid gattet har vi panel. När man öppnar frysen så dras hela skåpet skåpet till vänster och tar i väggen och då knarrar det rejält. Jag kan dra tilbaka skåpet men efter nån dag är det tillbaka igen och även knarret. Jag har försökt pilla i t ex möbeltassar och liknande för att dämpa men det löser inte sig.
[bild]
[bild]
Undrar om det skulle hjälpa med någon typ av liten bit du lägger mellan fötterna och väggen så att det inte kan flytta sig? Jag misstänker att det skulle knarra mindre än när kylskåpet trycker mot väggen.
Hmm ja det är väldigt tajt på höjden också tyvärr, kan inte sätta något under då skåp ovanför tar i.torparavgrund skrev:
Ja, så det känns ju som att skåpen är för lätta så att de flyttas. De står ju även ovanpå plastskydd som kanske gör de lite lättare att flytta?returen skrev:
Hmm kanske, får prova mig fram. Svårt med inre foten men yttre borde ju gå att pilla in någon träkloss kanske.torparavgrund skrev:
Nu är jag långt från expert eller ens erfaren när det kommer till vitvaror (annat än att ha använt dessa) men är kylen/frysen till för infällning? Låter ju lite som att dörren tar i karmen, kanske är för att den inte är gjord att röras i så små utrymmen? Det finns ju gångjärn som funkar på olika sättB blork skrev:Har värsta i-landsproblemet. Kyl och frys står bredvid varandra i ett litet gatt. Insidan är spånskivor bara. Bredvid gattet har vi panel. När man öppnar frysen så dras hela skåpet skåpet till vänster och tar i väggen och då knarrar det rejält. Jag kan dra tilbaka skåpet men efter nån dag är det tillbaka igen och även knarret. Jag har försökt pilla i t ex möbeltassar och liknande för att dämpa men det löser inte sig.
[bild]
[bild]
Blir det samma sak om du drar ut kylen lite så att dörren inte tar i karmen runtom?
Jag vet inte riktigt, var förra ägaren som köpte och satt in dom. Men nej, det är inte dörren som tar i utan skåpen som puttar på varandra mot väggen. Öppnar jag dörren på kylen till höger så puttas frysen till vänster in i väggen. Svårt att förklara.S S.Lindberg skrev:Nu är jag långt från expert eller ens erfaren när det kommer till vitvaror (annat än att ha använt dessa) men är kylen/frysen till för infällning? Låter ju lite som att dörren tar i karmen, kanske är för att den inte är gjord att röras i så små utrymmen? Det finns ju gångjärn som funkar på olika sätt
Blir det samma sak om du drar ut kylen lite så att dörren inte tar i karmen runtom?
Ah okej! Öppnas dörrarna så att du kan se in i både kyl och frys samtidigt eller är dem i vägen om du öppnar båda samtidigt? Går ju att hänga om dörrarna om det är alt. nr 2.B blork skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Isolering av vägg inifrån tunnast möjligt
Isolering -
Täta/täcka mellanrum mellan väggskiva och golvlist
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur dränerar och isolerar jag källarvägg under vidbyggt garage?
Grund & Markarbeten -
Renovering gråstensvägg, skånelänga
Byggnadsvård -
Hur åtgärda knarrande golv längs med vägg
Golv