Hej!
Håller på att totalrenoverar vårt 40år gamla hus. La govvärme med Uponor (Wirsbo) 20mm-rör i vårt kontor och stack ut stumparna genom väggen till hallen för att senare kunna koppla in det till värmepumpen. Det var två år sedan...
Idag bröt jag golvet i hallen och såg att golvvärmeröret har varit knäckt, se bild. Normalt ska det ju gå värma ett golvvärmerrör till rätt form igen, men är det problem att det varit knäckt så här i två år innan jag gör det?
Min tanke var att värma det och sedan trä på en "Uponor Golvvärme Flipflex bockfixtur 20" så att det håller sig korrekt. Eller är det bättre att skarva (ve och fasa).
Håller på att totalrenoverar vårt 40år gamla hus. La govvärme med Uponor (Wirsbo) 20mm-rör i vårt kontor och stack ut stumparna genom väggen till hallen för att senare kunna koppla in det till värmepumpen. Det var två år sedan...
Idag bröt jag golvet i hallen och såg att golvvärmeröret har varit knäckt, se bild. Normalt ska det ju gå värma ett golvvärmerrör till rätt form igen, men är det problem att det varit knäckt så här i två år innan jag gör det?
Min tanke var att värma det och sedan trä på en "Uponor Golvvärme Flipflex bockfixtur 20" så att det håller sig korrekt. Eller är det bättre att skarva (ve och fasa).
Ser plasten hel ut, men deformerad så skulle jag först prova att värma det rätt.
Fast allra först skulle jag ringa Uponor's support. Många företag/leverantörer är otroligt serviceminded, är min erfarenhet.
OBS, jag är i princip inte det minsta kunnig om VVS-prylar, men plasten i det där röret är väl PEX, tvärbunden polyeten med långa molekylkedjor, den kan mycket väl ha sitt "minne" kvar.
Men som sagt ring. Ladda först upp med några närbilder från alla vinklar, av god kvalitet ifall dom vill kika på det lite.
Fast allra först skulle jag ringa Uponor's support. Många företag/leverantörer är otroligt serviceminded, är min erfarenhet.
OBS, jag är i princip inte det minsta kunnig om VVS-prylar, men plasten i det där röret är väl PEX, tvärbunden polyeten med långa molekylkedjor, den kan mycket väl ha sitt "minne" kvar.
Men som sagt ring. Ladda först upp med några närbilder från alla vinklar, av god kvalitet ifall dom vill kika på det lite.
Bara testa att värma först
....funkar det inte så köp en skarvsats som finns speciellt för pex-rör, låna även vertyget för att spänna ut rörändarna (en yttre stödhylsa i plast som träs över, expanderad ände som görs med verktyget)
Gjorde själv skarvar så när jag byggde ut och gjorde om golvvärmen
Lycka till !
....funkar det inte så köp en skarvsats som finns speciellt för pex-rör, låna även vertyget för att spänna ut rörändarna (en yttre stödhylsa i plast som träs över, expanderad ände som görs med verktyget)
Gjorde själv skarvar så när jag byggde ut och gjorde om golvvärmen
Lycka till !
Här är länk till hur skarvsatsen ser ut...http://www.catalog.uponor.com/index.php?id=28&no_cache=1&L=sv-SE&tx_uponorproduct_pi1[child]=440
Och bild på hur expanderhuvudet ser ut som sitter på verktyget...
http://www.catalog.uponor.com/index.php?id=28&no_cache=1&L=sv-SE&tx_uponorproduct_pi1[child]=506
Och bild på hur expanderhuvudet ser ut som sitter på verktyget...
http://www.catalog.uponor.com/index.php?id=28&no_cache=1&L=sv-SE&tx_uponorproduct_pi1[child]=506
Nu har jag kommit åt röret bättre och kunnat titta på det ordentligt. Det Jag ser inga sprickor i det, däremot har materialet mossats ihop i innerkröken, se bifogade bilder.
Kommer försöka värma det trots allt, godset är ju mycket är ju mycket tjockt, så det känns som en väsentligt bättre lösning än att lägga en skarv under golvet.
Kollar med Uponor imorgon, tack för tipsen.
Kommer försöka värma det trots allt, godset är ju mycket är ju mycket tjockt, så det känns som en väsentligt bättre lösning än att lägga en skarv under golvet.
Kollar med Uponor imorgon, tack för tipsen.
Jag testade att värma röret med varmluftspistol, det verkar ha återtagit formen väl och deformeringen (små valkarna) som syntes före är borta. Röret är inte helt runt där nu, men i det närmaste. Lyckades pilla på det medan det var varmt, därav det lite fula långa märket, plasten var så varm att det smetade lite mot min arbetshandske, så jag värmde väl ytan lite väl mycket.
Fick svar från Uponor, du hade rätt Mickael L, de var väldigt service-minded. Mejlade frågan igår söndag till två olika adresser som jag varit i kontakt med under projekteringen av golvvärmen för ett par år sedan och fick två svar före klockan tio i förmiddags.
Båda är liktydiga:
1) Tycker inte att du ska skarva.Du kan använda röret som det är istället.
2) Det är bara att köra på utan att skarva, ifall ni är oroliga att syrediffusionspärren har skadats så kan jag säga som så att det troligtvis inte är så skadat att det utger ett större problem och att det troligtvis blir en större yta som tar in luft ifall ni skarvar.
Båda är liktydiga:
1) Tycker inte att du ska skarva.Du kan använda röret som det är istället.
2) Det är bara att köra på utan att skarva, ifall ni är oroliga att syrediffusionspärren har skadats så kan jag säga som så att det troligtvis inte är så skadat att det utger ett större problem och att det troligtvis blir en större yta som tar in luft ifall ni skarvar.
Vet jag inte vad det är för nytta med att spara det. Skiter det sig kan ju Uponor utan att blinka, och med rätta, hävda att jag inte är utbildad på området och alltså inte kan göra ett sånt här arbete oavsett. Men varför skulle det skita sig?
Ingen som helst fara att värma röret bara man värmer försiktigt. Dock ryker syrediffusionsskiktet när man värmer men detta gör inget då det är en sån liten bit normalt sett.
Man värmer tills röret är genomskinligt och sen är det bara att hålla det rakt så återgår det automatiskt till "original",
Man värmer tills röret är genomskinligt och sen är det bara att hålla det rakt så återgår det automatiskt till "original",
Golvvärmerör verkar ha en vit hinna överst, som gör att man inte ser att de blir genomskinliga. Jag värmde med det kriteriet och tog sedan i röret med handsken, då smetade plasten lite, utan att den blivit genomskinlig först. Genomskinligheten måste gälla vattenrör som inte har det vita ytskiktet
Nja det är lite lömskt det där genomskinliga det gäller bara om man har hela röret smält nu har jag inte sett gamla rör hur de är men man ser/känner när det återgår och blir helt lealöst så att säga.
Jag har testat på både vatten och gv-rör och det funkade på båda.
Rören blir genomskinliga bara om de är nya och rena. Det är lite lömskt också det tar nämligen ett tag innan genomskinligheten sprider sig genom hela röret så fortsätter man värma kan man skada ytan med för hög värme medan insidan fortfarande är ok eller tom för kall.
Man ska värma långsamt då riskerar man inte att skada nåt!
Jag har testat på både vatten och gv-rör och det funkade på båda.
Rören blir genomskinliga bara om de är nya och rena. Det är lite lömskt också det tar nämligen ett tag innan genomskinligheten sprider sig genom hela röret så fortsätter man värma kan man skada ytan med för hög värme medan insidan fortfarande är ok eller tom för kall.
Man ska värma långsamt då riskerar man inte att skada nåt!
OK, röret vart ganska lealöst, fortfarande helt vitt. Kanske värmde jag för lite på sina ställen och för mycket på ovansidan. Som du ser på bilderna ovan så är det nästan helt runt efteråt.
Nu har jag i alla fall "spjälat" röret med en Flipflex 20mm (behövde ändå bocka det) så det lär ju inte kollapsa på samma ställe igen...
Nu har jag i alla fall "spjälat" röret med en Flipflex 20mm (behövde ändå bocka det) så det lär ju inte kollapsa på samma ställe igen...