Byggahus.se
Åter till den eviga frågan, är väggen bärande?

Huset i fråga är byggt 1956 och källaren består av mestadels uppmurad betonghålsten på en gjuten sockel. Den gjutna sockeln är ca 45cm bred och 60-70cm djup där väggarna är tjocka på ritningen. Mellanbjälklaget består av platsgjuten betongvalv som är ca 14-15cm tjockt. Skulle inte tro att det är armerat mer än stenar, för de va de jag hittade när jag tog några hål för ventilation, möjligen att jag missade armeringen, men då ligger den med mer än 45x15cm ifrån varandra eller på andra ledden.

Jag har just nu bilat ut hela källaren och håller på att förbereda för gjutning av nytt golv som blir ca 10cm lägre än tidigare. Skulle behöva flytta dörrhålet i denna väggen och sedan är sockeln som väggen står på för hög, så att den kommer att ligga över de nya golvet. Så enklast vore att riva hela väggen och sedan regla upp en ny vägg på plattan när den är gjuten. Väggen som behöver rivas är väl typ 10cm tjock och består av uppmurade blåbetong/lättklinkerblock av något slag.

Väggen i fråga är den som går mellan tvättstugan och svalen.
Ritning av en källarplanlösning med markerad vägg mellan tvättstuga och sval som diskuteras för rivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser det ut i dagsläget. Vill påstå att sockeln till väggen vilar på typ tre stenar och en hög med lera, det känns inte särskilt bärande i mina ögon.
Källarvägg delvis bilad, synliga rör och kablar, fråga om bärande struktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Källarrum med synlig rörmokarens arbete, nedrivet golv och en stege som leder upp till en öppnad dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag skulle våga sätta en slant på att den inte är bärande, men vad säger byggahus?
Är jag helt ute och cyklar, eller går det att knacka ner den väggen?
 
Inte säker på vilken vägg på ritningen du menar men är det den mellan Svale och Tvättstuga håller jag med dig om att den inte är bärande. Säker slaggsten eller nått mjukt om den bara är 10cm tjock.
 
yes, du har helt rätt. Det är väggen som är mellan tvättstugan och svale på ritningen. En tunn rackare med en dörr i.
Bra att fler än jag tycker att den borde gå att knacka ner, nån mer som har nån åsikt?
 
Den andra angränsade väggen har ju en ordentlig sula på bilden, och jämför med den tunna som i princip inte har någon sula, så lär den inte vara bärande. Den principen körde jag på hemma (plus hur bjälklaget ligger ovan), och har klarat mig bra än så länge.
 
Wiee, trådlyft. =0)

Väggen är nere sedan dryga två år tillbaka och våningen ovanför är fortfarande där den alltid varit. Så den här gången gick de bra.
 
T tobben87 skrev:
Wiee, trådlyft. =0)

Väggen är nere sedan dryga två år tillbaka och våningen ovanför är fortfarande där den alltid varit. Så den här gången gick de bra.
Haha, jag har ingen aning om varför den här tråden låg så högt upp i listan för mig. Jag missade totalt att den var två år gammal. Skönt att det löste sig i alla fall! =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.