Hej!
Vi har tyvärr inte tagit hand om vår syrenhäck som nu vuxit sig alldeles för hög och bred vilket gjort att den glesnat rätt mycket i nedre delen.

Den avskärmar till viss del vårt bostadsrättshus från bilvägen.

Som novis i detta så undrar jag hur vi på bästa sätt klipper den nu för att få den ska ta sig igen så vi får ett bra skydd?

Måste vi kapa den helt vid ca 30 cm som fler rekommenderar?

Ps har varit i kontakt med trädgårdsfirmor som tar ca 5.500-8000:- för jobbet.
Som väldigt lite brf så tänkte vi kanske ordna det själva.

Stort tack på förhand!
Mvh
Anders

• Gles syrenhäck med höga, tunna stammar framför en bilväg, fotograferad i dagsljus med bar mark nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Övervuxen syrenhäck med glesnande nedre del, synlig bilväg i bakgrunden. Hela häcken i behov av trimning för att återställa tätheten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där fixar ni enkelt själva!

När det ser ut så där är det bäst att göra upp en 3-årsplan. I år tar ni (ungefär) en tredjedel av de grövsta stammarna, nästa år likadant och sista året tar ni resten.

På så sätt har ni ändå lite skydd kvar när häcken förnyas. Syren är tålig så ni behöver inte ens oroa er för att göra fel.

Lycka till!

• Gilla
Mathildatiger och 9 till
  • Laddar…
C
Jag skulle ta lite längre ner än 30 cm också. Annars får du "kvasteffekten".

• Gilla
Andersliam och 3 till
  • Laddar…
... det är heller inte fel att hysta på ett par säckar gödslad jord (om ni inte har egen kompost) ...

Syrenen kommer att klara sig i vilket fall som helst men om ni vill ha vägskyddet snabbt och mer grönska redan nu i sommar så mår häcken lite extra bra med tillskottet.

• Gilla
Andersliam och 2 till
  • Laddar…
Syren blir finast om man använder föryngringsmetoden och då tar man bort vid marken. Tycker det fungerar bäst även utifrån att få fin blomning.

• Gilla
Andersliam och 1 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Det där fixar ni enkelt själva!

När det ser ut så där är det bäst att göra upp en 3-årsplan. I år tar ni (ungefär) en tredjedel av de grövsta stammarna, nästa år likadant och sista året tar ni resten.

På så sätt har ni ändå lite skydd kvar när häcken förnyas. Syren är tålig så ni behöver inte ens oroa er för att göra fel.

Lycka till!
Stort tack för att du tog dig tid och svara.
Det är precis det sättet som nog passar oss bäst.
Och tack för peppen. 😀🙏

C cpalm skrev:
Jag skulle ta lite längre ner än 30 cm också. Annars får du "kvasteffekten".
Tack för att du tog dig tid och svara och jag tar till mig det. 👍

yonna yonna skrev:
... det är heller inte fel att hysta på ett par säckar gödslad jord (om ni inte har egen kompost) ...

Syrenen kommer att klara sig i vilket fall som helst men om ni vill ha vägskyddet snabbt och mer grönska redan nu i sommar så mår häcken lite extra bra med tillskottet.
Tack för svar. Absolut att vi kommer göra det om vi kan påskynda allt lite. :)

A AndersS skrev:
Syren blir finast om man använder föryngringsmetoden och då tar man bort vid marken. Tycker det fungerar bäst även utifrån att få fin blomning.
Hur menar du med att man tar bort vid marken? 😬

A Andersliam skrev:
Hur menar du med att man tar bort vid marken? 😬
Klipper/sågar av de gamla och ingen klippning av grenar, enbart förnya genom att ta bort gammalt.

• Gilla
Andersliam och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Klipper/sågar av de gamla och ingen klippning av grenar, enbart förnya genom att ta bort gammalt.
Ok, tack! 👍

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.