Byggahus.se
Tänkte lägga klinker i entréhallen, och vill ha vanliga rödbruna plattor. Mina föräldrar är just nu är på semester i Spanien (med bil), och dessa plattor borde vara betydligt billigare där. Ofta kan man t.o.m. plocka ihop tillräckligt bara genom att samla ihop överblivet material på de många byggen som pågår.

Men kommer det att bli något problem ihop med golvvärme? Pratade med golvaffären om klinker vs golvvärme, och han sa att idag är nästan alla plattor kompatibla med golvvärme. Men gäller det även för plattor köpta i Spanien? Dom vet väl knappt ens vad golvvärme är... (Rolig anekdod, vi försökte köra över gränsen med bilen full med elradiatorer för flera år sedan. Tullen fattade absolut inte vad vi skulle med massa el-element till i Spanien, och envisades med att det måste vara nått lurt och olagligt på gång!)

Sen är jag också orolig över slitagestyrkan. En entréhall är rätt utsatt. Nuvarande plastmatta är rejält repig och sliten från vinterskor med inkilade stenar osv. Kommer ytan på spanskt billighetsklinker att hålla?

Vågar jag lägga spanska plattor, eller är det ett fall av snålhetens vinst över visheten?
 
Halling skrev:
Kommer ytan på spanskt billighetsklinker att hålla?
Kakel/klinker är en vanlig golvbeläggning i Spanien och inte en dyr lyxartikel som den är i Sverige . Bland annat därför är priserna lägre där men kvalitet blir inte sämre för det ;). Och varför skulle dom inte tåla golvvärmen?
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.