1 247 läst ·
12 svar
1k läst
12 svar
Klätterväxt på spaljén för insynsskydd
Spaljén är byggd. Marken med större ”blomlåda” framför är redo, djup 0,6m längd 3,5m höjd 0,35m.
Vad ska planteras??
Tanken är att det ska fungera som in/utsynsskydd mellan grannar. Hyfsat soligt läge ändå med lite skillnad ha av huset den värsta soliga tiden ca kl 11-14.
Murgröna verkar vara populärt, men drar till sig massa kryp och trivs nog inte i det soliga läget som det är. Humle kanske? Men måste klippas ner varje år och är inte grön/insynsskyddande på vintern. Finns det andra bättre tips?
Vad ska planteras??
Tanken är att det ska fungera som in/utsynsskydd mellan grannar. Hyfsat soligt läge ändå med lite skillnad ha av huset den värsta soliga tiden ca kl 11-14.
Murgröna verkar vara populärt, men drar till sig massa kryp och trivs nog inte i det soliga läget som det är. Humle kanske? Men måste klippas ner varje år och är inte grön/insynsskyddande på vintern. Finns det andra bättre tips?
Vildvin kör jag med hemma. Blir väldigt fint på hösten med, speciellt om man väljer sorten som får röda blad då.
https://www.odla.nu/inspiration/vildvin-odling-skotsel-sortval
https://www.odla.nu/inspiration/vildvin-odling-skotsel-sortval
Håller med! Fåglarna älskar bären, tyckte det var mysigt att se fåglarna genom fönstret. Vi fick dock ta bort vårt Vildvin som växte direkt mot fasaden eftersom den växte in bakom panel och under taket, så det gäller att hålla koll och hålla efter!J Jocke Best skrev:
Vad för fåglar? Vill ogärna mata in massa svartfåglar eller duvorL Lunatuna skrev:
Med bra bevattning så funkar nog murgröna även i ett soligt läge. Den behöver beskäras så den inte går över i den vuxna fasen och blir en blommande stam.
Snabbväxande som inte är vintergrönt är ju olika typer av vildvin och några klematissorter det vanligaste. Den klematis som säljs under lite olika namn, Paul Farges, Summer snow etc är extremt snabb och kan funka fint om man bara stubbar den varje vår.
Humle skulle jag inte rekommendera nära en uteplats eller där man rör sig. Bladen är lite klibbiga och vassa och hakar gärna fast i en förbipasserande person.
Mitt vildvin (ingen aning om sort, det är nog närmare 100 år gammalt) är gigantiskt och visst verkar trastar och andra småfåglar gilla det. Men framför allt är det en magnet för humlor och bin i blomningstid. Så kanske inte det man vill ha på en liten uteplats. Jag tycker bara att det är trivsamt men min trädgård är stor så jag behöver ju inte hänga där om jag inte vill lyssna på surret.
Snabbväxande som inte är vintergrönt är ju olika typer av vildvin och några klematissorter det vanligaste. Den klematis som säljs under lite olika namn, Paul Farges, Summer snow etc är extremt snabb och kan funka fint om man bara stubbar den varje vår.
Humle skulle jag inte rekommendera nära en uteplats eller där man rör sig. Bladen är lite klibbiga och vassa och hakar gärna fast i en förbipasserande person.
Mitt vildvin (ingen aning om sort, det är nog närmare 100 år gammalt) är gigantiskt och visst verkar trastar och andra småfåglar gilla det. Men framför allt är det en magnet för humlor och bin i blomningstid. Så kanske inte det man vill ha på en liten uteplats. Jag tycker bara att det är trivsamt men min trädgård är stor så jag behöver ju inte hänga där om jag inte vill lyssna på surret.
Det är viktigt att du isåfall klär in planteringslådan med plast eller liknande på vintern. Det rekommenderas att täcka marken med kompost på vintern men eftersom ditt hamnar upphöjt är det stor risk att det fryser ihjäl utan skydd.
35cm upphöjning gör nog inte så himla stor skillnad om kniv valt sorter lämpliga för sin zon. Isolering av krukor hindrar mest alltför snabba temperatursvängning men den där lådan är så stor att jordvolymen fixar det bra själv. Större delen av rotsystemet lär ju vara under själva lådan när vintern kommer.
Jag har en himla massa klematisar i zon 2 och ingen får någon annan täckning än den de och deras rabatt -kamrater ordnar själva. Men jag har valt sådana som ska klippas ner hårt på våren så kanske de andra beskäringsgrupperna är pjåskigare?
Jag har en himla massa klematisar i zon 2 och ingen får någon annan täckning än den de och deras rabatt -kamrater ordnar själva. Men jag har valt sådana som ska klippas ner hårt på våren så kanske de andra beskäringsgrupperna är pjåskigare?
Samma här (visserligen zon1). Skulle någon av TS' exemplar dö vid första vintern är @Harmagedon's råd bra - de som blommar på årsskotten är härdigare. Jag har flera som står i mindre plastkrukor än 30cm och som klarar sig utmärkt utan skydd. Men de bör klippas först på våren.H Harmagedon skrev:
Klicka här för att svara