Bara en rimlighetskontroll innan jag gör något jag ångrar.

Jag har ett 12mm värmerör som sprungit läck. Det är ett litet hål på undersidan. Det är lika stort som spetsen på en träborr :o

aargh.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har tätat nödtorftigt med vulktejp och en slangklämma. Det är ett enplanshus så trycket blir inte så stort, plus att jag stängt av den kretsen. Situationen är inte helt akut alltså.

Nu vill jag fixa detta på ett sätt som håller tätt ett par år, men inte för evigt eftersom de rummen ändå ska renoveras och då går det ju att byta hela röret. Alltså tänkte jag en klämkoppling. Men jag är inte säker på att jag kan röra rören i längsled - eller snarare, snett uppåt i bilden är jag säker på att det inte finns någon flex alls, för där sitter ett element, men snett nedåt borde det finnas viss flex eftersom röret gör en 90 graders krök innan det når elementet på den sidan. Men hur mycket flex det finns vet jag först sedan jag faktiskt kapat röret...

Då tänkte jag så här. I en klämkoppling kan jag sticka in rörändorna cirka 1 cm. I mitten finns det ett "dödutrymme" på cirka 5 mm. Om jag kapar bort 15 mm från röret, borde jag kunna få på klämkopplingen och ändå ha tillräcklig marginal för att klämringarna ska bita ordentligt, eller hur?

klämringskoppling.jpg

Finns det flex i röret i längsled kan jag kapa bort mindre än 15 mm, eller hur?

Går det inta att löda det lilla hålet då?

Annars borde det funka som du säger att du kapar och sätter en klämkoppling, går väl att böja ut rören en aning så du kan få in dem..

Inga skarvar får byggas in..

Det går nog att löda det lilla hålet men då får man ha en stor lödkolv. Gasolbrännaren känns mer som ett bra sätt att avsluta en boendekarriär.

Nä, man får inte bygga in skarvar, men jag lämnar ett inspektionshål nere i krypgrunden, längst in, så har jag ursäkten klar när VVS-polisen kommer. Som sagt, rummen är mogna för renovering så vad standarden säger bryr jag mig inte om så mycket. Detta handlar mer om att det ska bli tätt och hålla rimligt länge. Värmesystem har ju dessutom lågt tryck och en begränsad mängd vatten, lyckligtvis.

ja kanske dumt att elda upp huset.. bara testa med kopplingen då, går det åt skogen så är det bara ringa rörgubben

Jag har ett svagt minne av renoveringskopplingar, som du kan skjuta hur du vill på röret.

Kapa bara röret mitt för hålet till att börja med. Det brukar gå att dra isär det så man får dit kopplingen på nåt sätt. Om det inte går så ser du då hur mycket mer det krävs för att den ska gå på.
Träd dock på muttrar och klämringar med en gång så är de där när du får dit kopplingen.

jkarlberg skrev:
Inga skarvar får byggas in..
Gäller det på gamla värmesystem?

I värsta fall köper du två kopplingar och en snutt rör och byten en bit av röret. Då blir det inte lika känsligt med längden.

• Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
charta77 skrev:
Jag har ett svagt minne av renoveringskopplingar, som du kan skjuta hur du vill på röret.
Precis, det finns renoveringskopplingar (ROT-kopplingar) utan stoppklack i kopplingen, ja dvs det finns en, men inte två. De går alltså att få dit genom att "trä" dit dem enbart genom det gap som blir iom att man kapar bort en bit av röret. Det behövs mao inget flex alls i rören annat än lateralt. Alla jag sett är dock T-kopplingar, så du behöver en huv med packning också. (Se exv. http://webbshop.koppla.nu/klamringskopplingar/kuterlite/tror_ror_x_utv_x_ror/)

Hubbe2 skrev:
I värsta fall köper du två kopplingar och en snutt rör och byten en bit av röret. Då blir det inte lika känsligt med längden.
Så skulle jag ha gjort.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.