Jag skall återställa ytterpanelen på en flygelbyggnad och funderar på kilsågad eller ej.

Kilsågad locklistpanel
Gammaldags ytterpanel av gran med traditionellt utseende. Sågad i en äldre typ av ramsåg, vilket ger panelen dess karaktäristiska utseende. Vid uppsättning vänds varannan bräda med rotändan ned och varannan med rotändan upp. Brädans kärnsida vänds alltid utåt.

Så långt allt frid och fröjd, men hur gör man egentligen med locklilsten? Kan man verkligen sätta den så att den följer skarvarna, alltså inte parallellt? Det känns som att det skulle se väldigt konstigt ut!?

Ja om man sätter läkten parallellt så blir det ju olika överlapp på respektive bräda. Resultatet ser likadant ut som med parallellkantat virke men är sämre så då finns det ingen anledning att använda kilsågat. Det är väl en del av charmen med kilsågat att det är lite snett och vint.

• Gilla
krillek
  • Laddar…
Ok, frågan är då hur "charmigt" man vill ha det :thinking:

Japp :)

För egen del tycker jag att det som ger charmen med gammal locklistpanel är att brädorna har lite varierande bredd snarare än att de är kilsågade. Om läkten spretar så tycker jag snarare att det stör mitt moderna öga än tillför charm. Men det är ju högst personligt hur man uppfattar estetiken.

Panelen jag tänkte skaffa är 15-35 cm för kilsågad och 15-13 cm för parallellkantad, så det blir rätt mycket liv även med den senare. Det får nog bli så!

• Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Man slår en fyratumsspik mitt i ribban och känner efter så den går rätt in i springan mellan bräderna. Ribban följer springan helt enkelt.
Snabbt och enkelt arbetat och resultatet blir snyggt. Det blir mer liv i ytan än i en modern vägg av jämnbrett virke.
Det stör inte alls att ribborna inte står rakt. Precis som en timmervägg där topp-rot variationen inte heller stör.

Microkatten
Jag tycker den kilsågade panelen syns lite dåligt på bilderna på Åttersta sågs hemsida. Finns en bättre bild på Bäsinge såg http://basinge.nu/ovrigt-sortiment/panel/:
Rödmålad kilsågad träpanel med varierad bredd runt ett vitmålat fönster.
Fantastiskt charmigt, även om jag håller med @Bernieberg att det är de varierade bredderna som tillför charm jämfört med moderna varianter. Jag hade nog övervägt kilformad panel, beroende på prisskillnad, hus och önskat uttryck förstås. Det är ju inte svårare att sätta upp. Spikad med handsmidd spik förstås. ;)

Åttersta verkar ha någon form av problem eller också väldigt mycket att göra. Har försökt ringa i fyra dagar utan att komma fram och svarar inte heller på mail. Får kolla alternativ om pris/leveranstid.

tänk också på att har du kilsågat kanske locklisten skall ha en enkel profil med och detta uttrycket blir kanske starkare än att det horisontella är litet svajigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.