Tjena, funderar på att lägga kärnfurutrall på min altan. Någon ovan här som kan uppdatera om hen är nöjd? Går det att lägga trallen med mindre glipa än tex 5 mm som ofta rekommenderas? Brukar det vara skillnad på kärnfuru från olika leverantörer/bygghandlare och vilken är isf bäst?

Tack för svar :)

//Oskar
 
G grimman skrev:
Tjena, funderar på att lägga kärnfurutrall på min altan. Någon ovan här som kan uppdatera om hen är nöjd? Går det att lägga trallen med mindre glipa än tex 5 mm som ofta rekommenderas? Brukar det vara skillnad på kärnfuru från olika leverantörer/bygghandlare och vilken är isf bäst?

Tack för svar :)

//Oskar
Har lagt kärnfurutrall från Beijer som marknadsförs under namnet Raw. Skulle tro att virket kommer från SCA då de är leverantörer till Beijer. Kvaliteten var kanske inte som man hoppades på med en riktigt röd furukärna, snarare svårt att se om det verkligen är kärnved i virket.
Virket hade troligtvis legat ett tag på brädgården och den kändes urtorkat och jag la mellanrummet som jag ville ha det på sommaren, ca 5 mm.
La trallen för snart två år sedan och det är såklart för tidigt att bedöma livslängden på virket men jag är ändå nöjd med att jag valde obehandlat virke.
 
  • Gilla
grimman och 1 till
  • Laddar…
S Sir_fixalot skrev:
Har lagt kärnfurutrall från Beijer som marknadsförs under namnet Raw. Skulle tro att virket kommer från SCA då de är leverantörer till Beijer. Kvaliteten var kanske inte som man hoppades på med en riktigt röd furukärna, snarare svårt att se om det verkligen är kärnved i virket.
Virket hade troligtvis legat ett tag på brädgården och den kändes urtorkat och jag la mellanrummet som jag ville ha det på sommaren, ca 5 mm.
La trallen för snart två år sedan och det är såklart för tidigt att bedöma livslängden på virket men jag är ändå nöjd med att jag valde obehandlat virke.
Tack för info! Har du samma mellanrum nu? Använde du samma avstånd mellan trall-fris? Hur blir din trall på vintern?
 
T Tobiaseld skrev:
Har nog bestämt mig för att släppa yttepyttelite, typ 1mm mellan. Hitta en stekspade som nog kommer funka bra. Sånt ser man inte på Äntligen hemma inte. HA
Blev det bra? Körde du samma avstånd mellan trall-fris? Hur funkar det på vintern? Tack för inspirationen!
 
G grimman skrev:
Tack för info! Har du samma mellanrum nu? Använde du samma avstånd mellan trall-fris? Hur blir din trall på vintern?
Kollade nu och springorna är ca 5-7 mm.
Inga problem att det blir tätt på vintern. Vet dock inte hur mycket springan mäter då.
Frisen ligger något tightare.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.