19 750 läst ·
19 svar
20k läst
19 svar
Kärnfurutrall
Sida 1 av 2
Hej
Håller på att lägga ett 20kvm stort trädäck i kärnfurutrall 28x120 från Setra och har lite frågor till experterna här på forumet.
1. Hade ni slagit ihop trallen utan mellanrum? Enligt anvisningar ska det vara 2-6mm mellan, men jag hatar för stora mellanrum mellan trallen, har sett flera tryckta trädäck med mellanrum där lilltån får plats
2. Efterstom jag lägger fris runtom så behöver jag få ut gradantalet, några tips på bra knep på detta. Det är inte riktigt 90grader (länge leve 7talshus med spikraka yterväggar).
Tack på förhand
Håller på att lägga ett 20kvm stort trädäck i kärnfurutrall 28x120 från Setra och har lite frågor till experterna här på forumet.
1. Hade ni slagit ihop trallen utan mellanrum? Enligt anvisningar ska det vara 2-6mm mellan, men jag hatar för stora mellanrum mellan trallen, har sett flera tryckta trädäck med mellanrum där lilltån får plats
2. Efterstom jag lägger fris runtom så behöver jag få ut gradantalet, några tips på bra knep på detta. Det är inte riktigt 90grader (länge leve 7talshus med spikraka yterväggar).
Tack på förhand
2, Ett utmärkt tillfälle att skaffa sig en GAM 220; http://www.proffsmagasinet.se/byggtillbehor/vattenpass/bosch-gam-220-mf-digital-vinkelmatare
Hur mycket man ska slå ihop trall beror på hur blöt den är när man lägger den. Nyimpregnerat virke kan det nästan drypa fukt om och då kan man lägga det kloss an. När det torkar får man då lagom glipor. Kärnfurutrall skulle jag dock tro inte fullt så fuktigt så där kanske ett par mm inte är fel. Tätvuxet virke rör sig inte heller lika mycket så jag tror inte det torkar ihop lika mycket som vanlig trall. En klassiker är ju att sätta det med en tumstucksände i avstånd. Sätter man det för tätt är det större risk att sköt fastnar i smala springor.
Inte riktigt säker på hur du menar med frisen. För att få sådana här geringar snygga tycker jag man i vilket fall behöver pröva sig lite fram och finjustera med gersågen. Dvs inte dundernoga att få graden rätt från början om man ändå måste finputsa lite.
Inte riktigt säker på hur du menar med frisen. För att få sådana här geringar snygga tycker jag man i vilket fall behöver pröva sig lite fram och finjustera med gersågen. Dvs inte dundernoga att få graden rätt från början om man ändå måste finputsa lite.
Redigerat:
Medlem
· Helsingborg
· 239 inlägg
Jag slog ihop mitt helt. Kan aldrig få för små glipor...
Jag lade Setras Trall i maj och lade ihop det helt. Mätte dem med skjutmått och de var exakt 120 mm. Har nu blivit springor på nån halvmillimeter. Gillar inte heller breda springor.
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Ja så var de. Jag har 28*120.
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Fick höra av en vän att kärntrallen var riktigt dålig och såg bedrövlig ut efter några år? Någon som kan bekräfta eller dementera? Detta skulle gällt Karl Hedins variant.
Kan hålla med om att riktigt breda springor inte ser så kul ut. Nackdelen med smala eller nästan inga springor är dock avrinning och att det gärna fastnar skit som kilas fast. Särskilt på vintern får smältvatten svårt att försvinna då smala springor gärna täpps till av snö och is. Har upptäckt det på vår förstukvist där vi satte det väldigt tajt. Ville ha lite innegolvskänsla vilket ser snyggt ut men man får vara noga att sopa bort snön.
Men vinteraspekten är förstås ett mindre problem om det är en altan som man inte behöver gå på på vintern.
Men vinteraspekten är förstås ett mindre problem om det är en altan som man inte behöver gå på på vintern.
Stringfellow Hawke: Det har jag inte hört om Kärnfurut, men läste att sibirisk lärk har en avfällnings tid där den kan se riktigt bedrövlig ut. Men så kanske det är för furut också, men som sagt, inte läst det någonstans
Macarus: Precis den känslan jag är ute efter, vill inte se avgrunden nedanför genom stora springor. Dock får ju skiten inte svälla och resa sig heller givetvis.
Macarus: Precis den känslan jag är ute efter, vill inte se avgrunden nedanför genom stora springor. Dock får ju skiten inte svälla och resa sig heller givetvis.
Redigerat:
Hej! Vid det här laget har du nog skruvat klart, men svarar ändå. Vi lade Hedins kärntrall med 3 mm springa ebl anvisning, nu har den svällt lite i regnet, men det är fortfarane någon mm glipa. Vi använde f ö också en stekspade, fast en kraftigare till grillenTobiaseld skrev:
Någon i tråden som har lust att dela erfarenheter av kärnfurun nu när det gått en tid?
Gärna bilder tack!!
Gärna bilder tack!!