13 247 läst ·
19 svar
13k läst
19 svar
karmskruven tar inte i dörr karmen!
Sida 1 av 2
Efter en del jobb hadde jag lyckats riva min bardrums karm och efter många om och men fått ditt en ny dörr karm, dörren gick att stänga allt satt bra!
tills...
Jag fyllde på med fogskum runt kanterna (glömde stänga dörren) och skummet tryckte ut karmen så nu kan jag inte stänga dörren längre! Försökte justera med karm skruvarna men funkar inte, dom hålen har i stort sett släppt och det går inte längre justera med dom.
vad göra? provat att lägga i träbitar sedan skriva i karmskruvarna igen så jag får grepp och kan justera dörren igen men gick inte så bra, har ingen lust att karva ut all fogskum för att sedan kunna justera det lite igen, argh dumma fogskum!
Någon som har en ide hur jag kan spänna två karm skruvar på ena sidan?
Mvh
David
tills...
Jag fyllde på med fogskum runt kanterna (glömde stänga dörren) och skummet tryckte ut karmen så nu kan jag inte stänga dörren längre! Försökte justera med karm skruvarna men funkar inte, dom hålen har i stort sett släppt och det går inte längre justera med dom.
vad göra? provat att lägga i träbitar sedan skriva i karmskruvarna igen så jag får grepp och kan justera dörren igen men gick inte så bra, har ingen lust att karva ut all fogskum för att sedan kunna justera det lite igen, argh dumma fogskum!
Någon som har en ide hur jag kan spänna två karm skruvar på ena sidan?
Mvh
David
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "karmskruven"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Skum är satans kletigt men bra. Använder du vanliga karmskruv måste du staga upp karmen invändigt innan du fogar. Det är en bra ide även om du använder hylsor och riktiga skruv till dessa.
Det är ju bara att borra nya hål för karmskruven där du behöver.
Det är ju bara att borra nya hål för karmskruven där du behöver.
Det är knappast en sanning som gäller generellt...... Du är rätt snabb med att göra din egen sanning till branschpraxis?estwing skrev:
Det går utmärkt att använda skum till öppningsbara fönster eller dörrar. Man får använda rätt sorts karmskruv (hylsor) och om det är stora fönster eller dörrar där det är glest mellan karminfästningarna, staga.
Den stora frågan är ju egentligen VARFÖR man skummar en innerdörr?
Att borra ett nytt hål är ju ett måste, men är det FLERA hål, kan det omöjligt bli snyggt.
Jag hade köpt en ny karm, tagit lärdom av misstaget och blivit riktigt nöjd med resultatet.
Att borra ett nytt hål är ju ett måste, men är det FLERA hål, kan det omöjligt bli snyggt.
Jag hade köpt en ny karm, tagit lärdom av misstaget och blivit riktigt nöjd med resultatet.
jeppe_L skrev:
Jo det går att få det snyggt igen om man är beredd på att lägga ner lite arbete. Går fint att borra upp hålen, limma i träplugg och borra om igen.
Håller med jeppe_L att kan man skruva så bör man skruva! Fördelen med en riktig karmskruv är ju att man kan justera och den möjligheten har man inte med skum även om det är en bekväm lösning just vid montering.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "träplugg"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Nu låter jag som den värsta sortens skumförespråkaren, egentligen hatar jag det där kladdiga skumhelvetet, men det finns faktiskt skum som fortsätter att vara mjukt efter härdning, och därmd tillåter efterjustering. Sådant skum är dock dyrare än det vanliga man köper...pellefant skrev:
tack för svaren,tog bort en del skum borrade nytt hål och drog ny karm skruv det fixade detta. och sat%&% skum är ju otroligt kletig nästan omöjligt att få bort från ställen där det skummade över, nåväl en läxa man lärt sig 
nu skall jag sätta smyg lister och foder sen borde det vara snyggt!
nu skall jag sätta smyg lister och foder sen borde det vara snyggt!
Hej ! Att skumma bara skulle funka på fasta partier,håller jag inte med om.Sedan att vanligt drev skulle va bättre än skum ,vad gäller ljud isolering,håller jag inte häller med om.Jag är på Mathias S linje. Dyrare skum funkar bättre !