964 läst ·
12 svar
964 läst
12 svar
Karakteristik
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 715 inlägg
Hej,
i källaren på jobbet (kontor) finns ett ställverk vid vilket det står en 1000kVA trafo 10kV/400V. Ca 50-100 kabelmeter från ställverket finns en UC från vilken våra lokaler matas. I lokalerna sitter 3xB10 för fönsterbänkskanalerna. Varför har man valt B-karakteristik? Borde inte C vara rätt då förimpedansen bör vara väldigt god med tanke på närheten till trafon?
Är det kanske ett fall av "man tager vad man hager"?
i källaren på jobbet (kontor) finns ett ställverk vid vilket det står en 1000kVA trafo 10kV/400V. Ca 50-100 kabelmeter från ställverket finns en UC från vilken våra lokaler matas. I lokalerna sitter 3xB10 för fönsterbänkskanalerna. Varför har man valt B-karakteristik? Borde inte C vara rätt då förimpedansen bör vara väldigt god med tanke på närheten till trafon?
Är det kanske ett fall av "man tager vad man hager"?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 019 inlägg
Kan så vara, eller en praxis. Har för mig att jag sett rekommendationer för B i "smågrupper". I fönsterbänken sitter adventsstakar och annat (och kanske datorer?) medan dammsugaren har sina egna städuttag.
Däremot kan du vara aktuellt att titta på kortslutningsbrytförmågan då kortslutningsströmmen kanske kan uppgå till några få kA.
Däremot kan du vara aktuellt att titta på kortslutningsbrytförmågan då kortslutningsströmmen kanske kan uppgå till några få kA.
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 715 inlägg
Tack.
Fönsterbänksuttagen används till alltifrån laptops till labbutrustning, så säkringarna löser titt som tätt när nätdelar till datorer med stora kondingar eller andra transformatiorer ansluts.
Kortslutsningsströmmen är nog i storleksordningen av kA som du säger, så jag antar att man får tänka lite när man väljer sina dvärgar.
Fönsterbänksuttagen används till alltifrån laptops till labbutrustning, så säkringarna löser titt som tätt när nätdelar till datorer med stora kondingar eller andra transformatiorer ansluts.
Kortslutsningsströmmen är nog i storleksordningen av kA som du säger, så jag antar att man får tänka lite när man väljer sina dvärgar.
Kanske för mycket last per grupp.....
Tveksamt att sätta en dvärg direkt på inkommande i den UC, Ik3 ligger en bra bit över 10kA, men förhoppningsvis sitter en strömbegränsande smältsäkring i någon form som matar dvärggrupperna.
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 715 inlägg
Ursäkta otydligheten, i UC är matningen till våra lokaler (EKK 5G2.5) säkrade med 16A smältsäkring. I lokalerna sitter små kapslingar med 3xB10 och jfb.
Vilken säkring är det som löser ut?
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 715 inlägg
B10 dvärgen
Det är nog inga problem att byta till C10 om det finns en 16AT uppströms. Möjligen bör man kolla hur hårt smältsäkringarna är belastade, det kan ju hända att dom inte pallar för ökad belastning.
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 715 inlägg
Finns ingen annan last på 16A grupperna. Gott! Tack
Är det pga startström eller överlast den löser?
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 715 inlägg
Startström
Ok....
Klicka här för att svara