2 689 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
kapa dörrkarm 7x21 till 7x20
Köpte fel dörrkarm.... och priset för rätt dörrkarm är galet dyrt.
Så jag undrar om jag kan kapa min 7x21 till 7x20 ?
Tar jag bara 5cm uppe och 5cm ner till ?
Skulle ev. kunna få till att mäta mot en 7x20 karm.
Har jag fattat det rätt att dörrhandtaget ev. blir lite väl lågt?
Det är och andra sidan inge bekymmer, till ett skrymsle under trappan i källaren.
Det är och andra sidan inge bekymmer, till ett skrymsle under trappan i källaren.
Hörnen?A Avemo skrev:
Tar jag 5cm uppe och ner till så bör det hamna rätt. Men att handtaget hamnar lite längre ner.
Kan tyvärr inte byta.
Har du bild på karmen och dörren som skall sitta i den? Om du kapar dörrkarmen så är det ju fråga om att kapa de stående stolparna. Då behöver du efter kapningen foga samman dem med de liggande delarna. Det borde vara enklare att göra i bara en ände. Och om du bara kapar den överst så hamnar dörrhandtaget på normal höjd.
Ett annat alternativ kan ju var att förstora hålet i väggen och använda den större karmen omodifierad. Eller är dörren också bara 7x20?
Ett annat alternativ kan ju var att förstora hålet i väggen och använda den större karmen omodifierad. Eller är dörren också bara 7x20?
Avståndet mellan gångjärnen skiljer för det olika höjderna det är det måttet som ändras med höjden så ett gångjärn måste flyttas.
Slutblecket blir i rätt höjd då du gör 2st kap på det sidostycket.
Jag hade lämnat tillbaka karmen och köpt en som är rätt för enkelhetens skull.
Så dyr är inte en innerdörrkarm ca 700kr för karmen med överstycke och lägg till 100kr för en låg tröskel.
Vid större karmbredd tillkommer lite t.ex +300kronor för karmen och +50kr för tröskel.
Allt beror på var du bor och kan handla men ibland lönar det sig att beställa på internet.
Slutblecket blir i rätt höjd då du gör 2st kap på det sidostycket.
Jag hade lämnat tillbaka karmen och köpt en som är rätt för enkelhetens skull.
Så dyr är inte en innerdörrkarm ca 700kr för karmen med överstycke och lägg till 100kr för en låg tröskel.
Vid större karmbredd tillkommer lite t.ex +300kronor för karmen och +50kr för tröskel.
Allt beror på var du bor och kan handla men ibland lönar det sig att beställa på internet.
R RuneB2 skrev:
Hur fick du till detta? Jag har samma dilemma. Jag har beställt en dörr (som ska rymmas under en trapp som vi byggt in), med modul mått 190x80. Endast hittat karm 200x80. Osäker på hur jag ska tänka med kapning av karmarna…R RuneB2 skrev:Köpte fel dörrkarm.... och priset för rätt dörrkarm är galet dyrt.
Då måste kapa både uppe och nere, annars passar det inte med gångjärnen och dörrbladet. Att mäta var det ska kapas. Karmen sätts på dörren/gångjärnen och mäts av med då 5 cm uppe och nere. låssidan läggs på gångjärnssidan och märkes lika där märkningen är. Mät noga så att inte dörren tar i uppe eller nere, lätt gjort.
Stort tack!!J jonaserik skrev:Då måste kapa både uppe och nere, annars passar det inte med gångjärnen och dörrbladet. Att mäta var det ska kapas. Karmen sätts på dörren/gångjärnen och mäts av med då 5 cm uppe och nere. låssidan läggs på gångjärnssidan och märkes lika där märkningen är. Mät noga så att inte dörren tar i uppe eller nere, lätt gjort.
Klicka här för att svara