Hej jag behöver råd när vi ska lägga marksten (50 kvm) på vår garageuppfart. Det blir en vanlig sten, visby kanske.
1. Ska vi lägga kantsten också längs husväggen? Eller räcker husväggen som ”kant”?
2. Ska vi gräva ner en stenkista (kassett) till stupröret längst in eller lägga en ränndal längs väggen ut till gatan? Vid det andra stupröret tänker vi ränndal
Vad anser expertisen?
1. Ska vi lägga kantsten också längs husväggen? Eller räcker husväggen som ”kant”?
2. Ska vi gräva ner en stenkista (kassett) till stupröret längst in eller lägga en ränndal längs väggen ut till gatan? Vid det andra stupröret tänker vi ränndal
Vad anser expertisen?
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Det är en utseende fråga men ni kanske vill ha en fris runt läggningen? I så fall blir det även mot garagets grund.B bo-ca skrev:
Du får inte leda ditt dagvatten ut på gatan, ja det är lämpligt att du gör stenkista/kasset under din stenläggning.B bo-ca skrev:
Tack Frerider för svar! Aha, så det är bara en utseende-fråga? Den ene hantverkaren menade att vi var tvungna att ha en kantsten längs med huset. Den andre sa "inte nödvändigt".Frerider skrev:
Hantverkarnarna menade också att det är tillåtet att leda ut dagvatten på gatan. "Dagvattnet går ju redan idag ut på gatan" sa den ende. Men jag har hört om lokalt omhändertagande av dagvatten (LOD) även om det är ett tag sedan. Du säger inte tillåtet... Det är inte lätt att veta vad som gäller. Det kan också vara så att det är berg i marken och då kan en kassett vara svår att få plats med. Och hur gör man då?
Mvh
Visby gatsten
Bästa svaret
Det är en smaksak kan vara snyggt att ha det som ram runt hela stenläggningen.B bo-ca skrev:
Ja det är LOD som reglerar detta, jag tror att alla kommuner i Sverige följer det. Vad jag vet så får man inte leda ut sitt dagvatten på vägen, sedan finns det en mängd gamla fastigheter som har det så men det är en annan femma.B bo-ca skrev:Hantverkarnarna menade också att det är tillåtet att leda ut dagvatten på gatan. "Dagvattnet går ju redan idag ut på gatan" sa den ende. Men jag har hört om lokalt omhändertagande av dagvatten (LOD) även om det är ett tag sedan. Du säger inte tillåtet... Det är inte lätt att veta vad som gäller. Det kan också vara så att det är berg i marken och då kan en kassett vara svår att få plats med. Och hur gör man då?
Men gör man om tomten så gäller ju dom nya föreskrifterna så tänker jag.
Tycker denna visar och förklarar allt om dagvatten och ger bra med idéer.
https://nodra.se/vatten-och-avlopp/dagvatten/sa-tar-du-hand-om-dag--och-draneringsvatten-pa-din-tomt
Tack igen Frerider för svar! Och bra länk till Nodra. Den alternativa lösning jag hade tänkt finns inte med där och det är en kasett man gräver ner och slår om med duk: https://markgrossen.se/dranering/dagvatten/dagvattenkassett/Frerider skrev:
Det är en smaksak kan vara snyggt att ha det som ram runt hela stenläggningen.
Ja det är LOD som reglerar detta, jag tror att alla kommuner i Sverige följer det. Vad jag vet så får man inte leda ut sitt dagvatten på vägen, sedan finns det en mängd gamla fastigheter som har det så men det är en annan femma.
Men gör man om tomten så gäller ju dom nya föreskrifterna så tänker jag.
Tycker denna visar och förklarar allt om dagvatten och ger bra med idéer.
[länk]
När jag läst Nodra funderar jag på ränndal till en bit gräsmatta 1x12 m som får ta upp vattnet som en lösning.
Ja den fylle samma funktion men ska den vara under markstenen och du parkerar bilar så hade jag satsat på stenkista så att det inte sätter sig efteråt.B bo-ca skrev:
Enligt mig ingen bra lösning, då det ofta nuförtiden kommer stora mängder regnvatten på korttid så komme den lilla gräsytan inte klara av att svälja det utan då tar vattnet lättaste vägen och tar med sig allt bös och skräp du har på gräset.B bo-ca skrev:
Så det är snyggare och bättre få det under den tilltänkta ytan.
Du menar den här typen av stenkista som Nodra skriver om?Frerider skrev:
Ja den fylle samma funktion men ska den vara under markstenen och du parkerar bilar så hade jag satsat på stenkista så att det inte sätter sig efteråt.
Enligt mig ingen bra lösning, då det ofta nuförtiden kommer stora mängder regnvatten på korttid så komme den lilla gräsytan inte klara av att svälja det utan då tar vattnet lättaste vägen och tar med sig allt bös och skräp du har på gräset.
Så det är snyggare och bättre få det under den tilltänkta ytan.
Länken till kassetten jag skickade är också en typ av stenkista (i varje fall samma funktion) men utan sten.
En sak till: den här typen av stenkista håller i ca 10 år skriver Nodra. Därefter blir den igensatt. Vi hade tänkt att markstenen på garageuppfarten skulle hålla längre än så...B bo-ca skrev:
Min erfarenhet säger att dom håller mycket längre, en stenkista kan se lite olika ut.B bo-ca skrev:
Det viktiga är att du har en Lövrens där stupröret möter dagvattenrör. Vanligt vis strax över marknivån, för har man inte det så sätter stenkistan igen sig.
Jag har satt mina lövsilar på ca 80cm höjd, så slipper man hålla på att kröka rygg varje gång man rensar, vilket man gör ofta om dom sitter på bekväm höjd.Frerider skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden