Hej!

Jag har en generell fråga beroende på att jag har mögelproblem i min hyresrättsstuga. Hyresvärden har installerat en undertrycksfläkt, men logiken får jag inte riktigt på plats. Kan undertrycksfläkten verkligen ha någon inverkan på möglet som redan finns i bostaden ovanpå? I min värld verkar det logiskt om fläkten kan hindra mögel från att ta sig upp i bostaden, men det verkar inte sannolikt att den kan dra ut mögel från bostaden?

Kan någon på detta fantastiska forum förklara detta för mig - tack på förhand!
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Jag har lite svårt att förstå situationen. Har du mögel i din bostad eller är det en granne ovanpå som har mögel i sin bostad?

Men syften med fläkten är väl att förbättra ventilationen i hela bostaden och därmed sänka luftfuktigheten (i och med att mer luft behöver värmas upp) så mycket att mögel inte kan växa. Befintligt mögel måste man ju städa bort.
 
  • Gilla
CaAg
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Jag har lite svårt att förstå situationen. Har du mögel i din bostad eller är det en granne ovanpå som har mögel i sin bostad?

Men syften med fläkten är väl att förbättra ventilationen i hela bostaden och därmed sänka luftfuktigheten (i och med att mer luft behöver värmas upp) så mycket att mögel inte kan växa. Befintligt mögel måste man ju städa bort.
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Jag har lite svårt att förstå situationen. Har du mögel i din bostad eller är det en granne ovanpå som har mögel i sin bostad?

Men syften med fläkten är väl att förbättra ventilationen i hela bostaden och därmed sänka luftfuktigheten (i och med att mer luft behöver värmas upp) så mycket att mögel inte kan växa. Befintligt mögel måste man ju städa bort.
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Jag har lite svårt att förstå situationen. Har du mögel i din bostad eller är det en granne ovanpå som har mögel i sin bostad?

Men syften med fläkten är väl att förbättra ventilationen i hela bostaden och därmed sänka luftfuktigheten (i och med att mer luft behöver värmas upp) så mycket att mögel inte kan växa. Befintligt mögel måste man ju städa bort.
Tack Birgit S!

Ursäkta min otydlighet. Jag bor alltså som ensam hyresgäst i en gammal stuga med källare. Jag fick symptom på mögelförgiftning i höstas och märkte att jag blev bättre när jag flyttade in i köket och övergav övriga 50 kvadrat. När jag flyttade tillbaka igen, återkom symptomen.

Det finns en lucka i sovrumsgolvet där jag misstänker att hyresvärdar genom tiderna har åtgärdat möglet, det luktar thinner eller liknande runt om, också på listerna bredvid. Men inget synligt mögel finns, och jag har läst på lite på internet och förstår att mögel varken behöver synas eller lukta. Jag känner dock lukt dustvis ibland.
Således tror jag att det finns mögel i trossbotten även om det inte syns något i luckan.

Om det finns dolt mögel dolt i väggarna eller i trossbotten, så antar jag att det inte kan fläktas ut, utan då tänker jag mig att man måste avlägsna det först?
 
BirgitS
Är det konstaterat att det är just mögel som du reagerar på?
För man kan ju reagera på lösningsmedel typ thinner. En vårdcentral kan undersöka om man är allergisk mot mögel eller om de skriver en remiss.

De som bor i mögel brukar inte känna att det luktar mögel däremot brukar andra känna att ens kläder luktar mögel/illa(konstigt. Så det är ju bra att be andra om deras ärliga åsikt.

Det låter som att det behöver komma någon och göra en fuktundersökning av trossbotten och väggar. Om hyresvärden vägrar så kan du kontakta miljökontoret i kommunen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är det konstaterat att det är just mögel som du reagerar på?
För man kan ju reagera på lösningsmedel typ thinner. En vårdcentral kan undersöka om man är allergisk mot mögel eller om de skriver en remiss.

De som bor i mögel brukar inte känna att det luktar mögel däremot brukar andra känna att ens kläder luktar mögel/illa(konstigt. Så det är ju bra att be andra om deras ärliga åsikt.

Det låter som att det behöver komma någon och göra en fuktundersökning av trossbotten och väggar. Om hyresvärden vägrar så kan du kontakta miljökontoret i kommunen.
Jag har kontaktat vårdcentralen idag, men eftersom symptomen stämmer med olika källor, samt att jag sedan tidigare är diagnosticerad med kemikalieöverkänslighet är jag tämligen säker på att det är mögel. Frågan är då om undertrycksfläkten gör någon nytta för det mögel jag misstänker finns dolt?
 
BirgitS
Inte inom rimlig tid i alla fall, så småningom lär väl även fukthalten i trossbotten och väggar minska men det kommer ju att ta väldigt lång tid.
 
  • Gilla
CaAg
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Inte inom rimlig tid i alla fall, så småningom lär väl även fukthalten i trossbotten och väggar minska men det kommer ju att ta väldigt lång tid.
Det var det jag misstänkte! Det blir förstås svårt att få hyresvärden att riva hela huset för att rensa det från mögel, så jag får nog rikta in mig på att flytta. Det luktar även blöt sten/mineral när det regnar, så jag bor nog i en rivningskåk :rofl:

Tack så mycket för hjälpen Birgit S!:love:
 
BirgitS
Man måste ju allra först konstatera om det finns mögel och i så fall var. Det är ju ingen omöjlighet att byta ut just skadade delar.

Ingen orsak :)
 
BirgitS BirgitS skrev:
Man måste ju allra först konstatera om det finns mögel och i så fall var. Det är ju ingen omöjlighet att byta ut just skadade delar.

Ingen orsak :)
Det är nog det som har hänt i luckan. Flera ägare har avlöst varandra de senaste tio åren, och inget finns antecknat om saken i kommunens arkiv - det var de som ägde fastigheten från början. Hyresvärden har ingen riktig förståelse för hur giftigt mögel är, och vill slippa både jobb och utgifter, vilket är begripligt ur hans perspektiv. Det är otäckt med mögel som varken syns eller luktar kontinuerligt. Katten har luktat vid några tillfällen då hon gömt sig under sängen, mina stumpor har luktat när jag inte haft inneskor, ett klädesplagg ramlade ner från tvättmaskinen häromdagen och det luktade mögel endast efter fem minuter. Från avloppet i köket kommer det upp riktigt äcklig luck dustvis. Flyktigheten är verkligen märklig och det är irriterande att jag inte kan demonstrera för kommunen, De tror att jag hittar på!
 
BirgitS
C CaAg skrev:
Från avloppet i köket kommer det upp riktigt äcklig luck dustvis.
Då har du problem med avloppet. Det kanske behöver spolas för att det är till hälften stopp eller så är det problem med avluftningen av avloppet eller något annat. Från avlopp kan det komma diverse hälsofarliga gaser.

Mögellukt brukar inte komma och gå utan den lukten brukar finnas i luften hela tiden och är inte beroende av om kläder ligger just på golvet.

Jag har för mig att jag i någon annan tråd har läst att man kan skicka in luft för en analys av om den innehåller något som inte borde finnas där.
 
Ja, det är extremt irriterande, men första steget blir mögeltestet, så får vi se hur det blir med resten. Även vattnet är märkligt och jag märkte direkt när jag flyttade hit att jag fick huvudvärk av det. Det är kommunalt vatten så man kan ju tycka att det ska vara ok. Hur som helst fick jag använda min destillator och på botten när det var färdigt, fanns brun vätska som luktade garage, viskositet som vatten, men i stelnad form opakt och ljusbrunt.
 
BirgitS
Rör i marken som läcker?
Kollar man genom att filma rören.

Det där låter ju som något du kan ta med kommunen för det är ju inget som du kan tänkas inbilla dig bara.
 
Jag kontaktade kommunen i höstas, men de erbjöd sig inte ens att följa upp det. Jag kunde skicka ett vattenprov för analys som jag fick betala själv, så det fick vara. Jag kör med destillatorn. Förresten hämtade jag vatten från huvudbyggnaden och körde eftersom jag just tänkte att problemet kanske uppstod på vägen till min stuga, men det var likadant vatten där. Så jag gav upp:sweat:

Sammanfattande är det problem med värmen så jag måste köra med direktelelementen på vintern när inte värmepumpen orkar med. Det är problem med möglet eller möjligen något annat, samt också vattnet. Fastigheten har som sagt bytt ägare många gånger, och det är ju inget att förvånas över...:p
 
Det låter som en risig stuga som är i starkt behov av renovering. Ganska säkert finns fuktproblem, kanske både här och där.
Att mögellukt kan komma och gå indikerar att det kommer från just trossbotten, väggar och/eller tak. När det är torrt så luktar det inte, men när det blivit uppfuktat av t ex inläckande vatten från dåligt tak, eller t ex in i väggar runt otäta fönsterinklädningar, eller trossbotten pga dålig borttransport av dagvatten från husgrunden, så luktar det. Kan också bero på hur blåsten ligger på. Gamla hus brukar inte vara täta så när det blåser lite mera så kan det ofta dra igenom både golv, väggar och tak. Då känner man lukten. Ofta stötvis med de kraftigare vindbyarna.

Iom att det är en privat fastighet så är det inte mkt kommunen kan göra. Du måste driva problemen mot fastighetsägaren. Utifrån beskrivningen här i tråden så tror jag dock att du bör leta en ny bostad. Den här är dålig och det finns inget som tyder på att det skulle ändra sig i närtid. Förmodligen behövs så omfattande arbeten att du ändå inte kan bo kvar om huset skulle renoveras för att åtgärda problemen. Snarast kan man se på det så att om endast små lätta snikiga åtgärder sätts in så kommer det inte att avhjälpa problemen.

Du måste dock ta ett riktigt pricktest som kan avgöra om det är mögel eller ngt annat. Är du kemikalieöverkänslig så är ju t ex thinnerrester runt golvluckan i sovrummet definitivt inte bra. Då kan dina symptom lika gärna bero på det som på mögel. Tro och/eller inbillning är definitivt inte till ngn hjälp för dig. Du måste för din egen skull veta. Annars kan du inte ta korrekta och effektiva beslut över hur du ska gå vidare.

Vad gäller undertrycksfläkten så kan den rent av förvärra problemen genom att dra in luft genom otätheter i golv, väggar och/eller tak. Med bra tilluftsventiler så är risken dock inte stor, utan högst sannolikt blir luften i stugan bättre, men ev mögel sitter förmodligen inte på insidan av huset så det tar inte bort problemet.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Tusen tack, Oldboy! Ja, det är e n privat fastighetsägare som inte vill erkänna problemen och anklagar mig för att ljuga. Han säger att det inte finns något mögel, men han visste nog hur det var fatt med huset när han monterade fläkten. Detta är hans profession så han begrep nog att fläkten inte skulle göra nytta. Det ante mig att den skulle förvärra problemet - på min bekostnad via elräkningen! Den var alltså bara skådebröd för kommuntjejerna från Miljö & Hälsa.

Tack för råden om pricktest, jag ska se till att få ett sådant. Jag har kontaktat vårdcentralen så ärendet rullar.
Det är synd, det var en trevlig stuga - men sjuk! Tur ändå att jag flyttade in som har förmågan att reagera och syntetisera. Tänk om en barnfamilj bott här i gifterna!

Jag funderar på en sten/krosslukten som också kommer stötvis och som tydliga duster som varar någon halvtimma efter att det börjat regna? Jag har också problem med vattnet och har för forskningens skull hämtat vatten i huvudhuset och kört även det i destillatorn med samma resultat. Kommunen erbjuder inget test, jag får betala själv, så jag har kört med destillatorn sedan dess. En garagluktande brun vätska tunn som vatten blir kvar på botten. Jag ska hämta vatten på dagiset här bredvid i morgon och testa att köra det. Han kanske skickar ut regnvatten i ledningarna som han sparat i en gammal oljetank!

Jag orkar inte ha med honom att göra, tänker bara stämma honom på det jag har rätt till eftersom jag bara kan använda 25 kvadrat av mina 74. Han får säga upp mig med ett halvårs uppsägningstid. I köket vet jag att jag kan klara mig hjälpligt även om det kommer äckliga duster upp ur avloppet. Inget ventilationssystem klarar av att dra ut otrevligheter som ett öppet fönster. Jag kompenserar med värmepumpen som sitter i köket, så det är bara att packa ihop bohaget och flytta så snart det är möjligt. Som du säger så är det nog dags att riva både väggar och golv. Bjälklaget skakar sönder när jag centrifugerar,

Vi kanske ses i Skåne framöver:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.