1 244 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Kan syrespärren på golvvärmerör skadas av att man tar upp golvet?
Vi har en vattenskada och försäkringsbolaget har tagit upp golvet för att reparera. De har tagit bort allt men låtit golvvärmerören vara kvar eller ligger ihopsatta med tejp. Rören har legat i EPS skivor med aluplåtar.
Rören (LK PEX 12x2) har en syrespäre och det står i manualen at den är känslig mot tex UV.
Det jag nu undrar är om rören kan nötas och få en sämre syeespärr och då på sikt skapa problem med korrosion i värmesystemet? Sen lär det inte bli lätt att lägga ut nya EPS skivor och få rören att passa in rätt. Måste ta mer tid och kosta mer än att lägga i nya rör...?
Rören (LK PEX 12x2) har en syrespäre och det står i manualen at den är känslig mot tex UV.
Det jag nu undrar är om rören kan nötas och få en sämre syeespärr och då på sikt skapa problem med korrosion i värmesystemet? Sen lär det inte bli lätt att lägga ut nya EPS skivor och få rören att passa in rätt. Måste ta mer tid och kosta mer än att lägga i nya rör...?
Nä visst är det inte mitt problem att lägga tillbaka slangen, förutom att de kanske tar genvägar så att den inte ligger lika jämnt.J jonaserik skrev:
Kostnaden för en ny slang borde vara liten i sammanhanget tycker jag...
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Skadas träd av varmförzinkade skruvar/spikar?
Trädgård allmänt -
Hur göra med golvvärmerör ovanför minishunt?
Värme allmänt -
En skadas av att göra infart?
Häckar, Buskar & Träd -
Vem bär ansvar om grannfastighetens tegelbyggnad skadas pga dräneringsarbeten på vår egen fastighet?
Juridik -
Golvvärmerör ned i platta vid renovering av 60-talshus
Värme allmänt