Byggahus.se
Har byt hela värmesystemet i mitt hus. Alla rör från fjärrvärmeväxlaren är nya och så har jag satt in nya element. De flesta rummen är på ca 10 kvadratmeter och jag har monterat in dubbelpaneler med måtten 60 x 100 cm. Om jag inte har helt fel så är elementen helt klart överdimensionerade. När det gäller termostater har jag valt Dannefors av den typen med batterier som ställer om temperaturen till 21 grader på dagen och sänker till 17 grader på natten.

När det gäller ventilen finns det en inställning och om jag inte har helt fel så är den till för att ställa in hur mycket vatten som rinner genom elementen när termostaten är helt öppen. Om jag förstått det rätt ska man dra ner vattenflödet så att varmvattnet inte bara rusar rakt genom elementet och låter som ett vattenfall.

Jag bor i ett enplanshus med källare. Funderar på hur många liter vatten som ska rinna genom elementen. Enligt monteringsanvisningen går det att ställa om mellan 50 till 170 liter i timmen. Eftersom jag har flera rum och några rum i källaren där jag inte behöver mer är underhållsvärme kommer att ha termostaterna inställda på semesterläge = 17 grader dygnet runt i dessa rum.

Om det rinner för mycket vatten genom elementen kommer det att påverka kostnaden för uppvärmningen. Tycker själv att vattenflödet inte borde påverka uppvärmningskostnaden.
 
N nallepu skrev:
Om det rinner för mycket vatten genom elementen kommer det att påverka kostnaden för uppvärmningen. Tycker själv att vattenflödet inte borde påverka uppvärmningskostnaden.
Tar ditt fjärrvärmeavtal hänsyn till temperaturen på returvattnet? Om inte så blir kostnaden i princip densamma så länge du har samma temperatur i rummet. HAr du för högt flöde så drar kan du troligen ställa ner hastigheten på cirkulationspumpen och spara några hundra kWh per år.
Största anledningen att justera in grundflödet i respektive radiator är att få balans i systemet och jämn temperatur i alla rum, inte att spara pengar. Iallafall inte så längre temperaturen på vattnet inte spelar så stor roll.
 
Jag har en modern mätare som skickar uppgifterna om förbrukningen via telefonnätet. Den mäter temperaturen på både ingående och utgående värme. Fjärrvärmeleverantören Mälarenergi vill ha så låg temperatur på returvärmen som möjligt. Vet inte hur man beräknar värmeförbrukningen. Problemet är att jag har en värmeväxlare av typen CTC från 1966 med en cirkulationspump som bara har en hastighet. Mälarenergi tycker att jag ska behålla den tills den går sönder vilket den troligen inte kommer att göra under min livstid eftersom växlaren har kopparbeläggning på insidan.
Tycker själv att idealet borde vara att vattenflödet är så lågt att vattnet från elementet bara är lite högre än rumstemperaturen.
 
Ang. inställningsvärdet på termostaten du pratar om som ligger mellan 50-170 l/h. Du ska ställa in där ett maxflöde utifrån det dimensionerande flödet i det rummet. Alltså när det är som kallast ute vad för flöde behövs då?

Ta fram effektbehoven i samtliga rum och skicka över underlag till din närmsta vvs konsult. Effekterna kan du räkna schablon eller låta vvs konsulten noggrant ta fram. 60 talshus ca 40-60W/m. Och nya 20-30W/m. 50W/m är ett schablon många golvvärme leverantörer går efter vilket jag anser är alldeles för högt för hus som byggs idag men som garanterar täcker behovet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.