Hej!
Jag undrar om jag kan hänga upp en vägghängd köksfläkt på en målad väggyta ovanför spisen eller bör man ha kakel ända upp bakom. skulle helst bara vilja ha en kant med kakel som jag har nu, två rader med fyrkantigt eller något annat stänkskydd. Eller är det bättre att kakla väggen bakom för att det är lättare att hålla rent?
Undrar
Maria
Jag undrar om jag kan hänga upp en vägghängd köksfläkt på en målad väggyta ovanför spisen eller bör man ha kakel ända upp bakom. skulle helst bara vilja ha en kant med kakel som jag har nu, två rader med fyrkantigt eller något annat stänkskydd. Eller är det bättre att kakla väggen bakom för att det är lättare att hålla rent?
Undrar
Maria
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Kakel är ju lättare att hålla rent än en målad yta men om man väljer en hård och blank målarfärg så är den lättare att hålla ren än en mjukare och matt färg. Om det skulle bli alltför fläckigt så är det ju relativt lätt att måla om också.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Klart du kan om förutsättningarna är att du har plats för det.
Jag har själv ställt 30x60cm kakel på högkant längs hela min köksbänk och fläkten sitter ovanför detta med underkant på 65cm.
Det är ju inte däruppe man behöver ett stänkskydd.
Jag har själv ställt 30x60cm kakel på högkant längs hela min köksbänk och fläkten sitter ovanför detta med underkant på 65cm.
Det är ju inte däruppe man behöver ett stänkskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det är mer så jag tänkte, att kaklet (stänkskyddet) sitter en bit upp bara och att man målar resten av väggen. Får se hur jag gör.Paul-Staffanstorp skrev:
Paul-Staffanstorp skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Inga som helst problem med köksfläkten på vilken yta som helst skulle jag vilja hävda!
Hos oss har vi kakel som stänkskydd 50 cm upp från bänkarna.
Där ovanför vitvaxoljad träpanel.
Inga som helst tecken på smuts eller missfärgningar på panelen efter 10 år!
Hos oss har vi kakel som stänkskydd 50 cm upp från bänkarna.
Där ovanför vitvaxoljad träpanel.
Inga som helst tecken på smuts eller missfärgningar på panelen efter 10 år!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden