Vi har en rätt ny liguster-häck (vintergrön sort), köpte 80-100cm plantor för att få lite mer etablerade rötter än att köpa små-plantor (plus att det inte var så stor prisskillnad).
3 år sedan vi satte dom.
För 2 år sedan när dom fått etablera sig (alla 150 plantoe överlevde faktiskt) klippte vi ner dom rejält (10-15cm från marken) då vi vill ha en tät och rejäl häck, färdiga 100cm plantor är ju bara långa pinnar i princip.

Nu är frågan om man skall beskära lite i maj/juni för annars känns det som att mycket tillväxt kommer ”gå förlorad” då vi har långa utskott som sticker upp här och var, tänker att man ska beskära dom nu?

Borde vi gjort det tidigare?

Slits mellan att häcken måste få ta tid på sig för att bli etablerad och tät i botten och att sen ”aldrig kommer någon vart”.

• Ung ligusterhäck som växer framför en vit trädäck med utemöbler, klar himmel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ung ligusterhäck framför en tvåvåningsvilla, med ojämna växtutskott och en trädgård i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är rätt tid att klippa den nu. Klipp den hårt och forma den. Häcken blir vackrare på sikt om du ser till att den tätas nertill. I augusti putsar du häcken igen.

Jag skulle klippa ner ner "pinnarna". Detta skulle du egentligen gjort förra säsongen. Du vinner inget på att försöka få höjdensnabbt. Häcken måste bli stabil, speciellt när du nu bor i sthlmsområdet där det kan bli en snörik vinter. En ligusterhäck behöver viss grymhet i början. Tänk i ett längre perspektiv: en ligusterhäck skall stå i flera decennier!

Redigerat:
yonna yonna skrev:
Det är rätt tid att klippa den nu. Klipp den hårt och forma den. Häcken blir vackrare på sikt om du ser till att den tätas nertill. I augusti putsar du häcken igen.
Tack, inte lätt att veta, och tänker att börjar man klippa vid fel tidpunkt kan man göra mer skada än nytta.

Även om häcken är väldigt liten har jag skaffat en längre elektrisk sax för att kunna påbörja ”formning” med en lätt bredare bas i botten redan nu.

Jag skulle personligen klippa med sekatör och manuell, välvässad, häcksax detta år. Det blir snyggare skär än med maskin som lätt sliter grenarna.

... men jag är ju väldigt petig när det gäller häckar ;)

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Jag skulle personligen klippa med sekatör och manuell, välvässad, häcksax detta år. Det blir snyggare skär än med maskin som lätt sliter grenarna.

... men jag är ju väldigt petig när det gäller häckar ;)
Jag tänkte köra elektriskt främst för att det känns lättare att forma ”kon-formen” med ett långt svärd men har väldigt vass sekatör och vanlig häcksax så finns det någon vinst i det kör jag gärna det, tids-skillnaden är ju inte enorm och känns härligare med den mer manuella processen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.