Byggahus.se
Ska renovera badrummet, måste enl brf ha utanpåliggande rör. Tänker ha dessa nere vid golvet, vill gärna ha vita för att "dölja" rören. Finns detta? Ev nackdelar? Blir det missfärgningar med tiden?
 
Inga som helst problem med det. Bara kör på.
 
Vita eller krom är det vanligaste när man kör utanpåliggande. Vitt fungerar absolut.
 
Tack! En rörmokare sa att det blir missfärgningar. Använder man samma material som i kromade rör, som lackas vitt?
 
Det beror på vad rörmokaren tänkt sig. Det finns olika varianter. Plaströren LK PAL har jag svårt att tänka mig att de gulnar.
 
Så plaströr är godkänt att använda i badrum?
 
Rickard.
K koike skrev:
Så plaströr är godkänt att använda i badrum?
Ja det är dom men det är rätt B-igt. Finns nån här på forumet som målat kopparör svarta snyggt och jag skulle hellre tro på den lösningen än alupex. Du kan också fundera om det verkligen är så viktigt, jag upplever att man är så van att se kromade rör att man inte direkt lägger märke till dom.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Mja, att det kanhända är godkänt är väl en sak. Plastslangar istf rör synligt skulle jag inte välja, aldrig att det kan se vettigt ut.

När jag uttalade mig om vita vattenrör i badrum så pratar jag om vitlackerade kopparrör. Vi har detta i ett av våra badrum och det funkar absolut perfekt, lätta att rengöra osv sedan 20 år.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
H Harald Blåtumme skrev:
Mja, att det kanhända är godkänt är väl en sak. Plastslangar istf rör synligt skulle jag inte välja, aldrig att det kan se vettigt ut.

När jag uttalade mig om vita vattenrör i badrum så pratar jag om vitlackerade kopparrör. Vi har detta i ett av våra badrum och det funkar absolut perfekt, lätta att rengöra osv sedan 20 år.
Fråga från en nyfiken
Vad är det för kopplingar?
Det finns ju färdiga vitlackerad rör att köpa men jag har aldrig sett kopplingar så man klarar sig(inte för att jag aktivt letat) :thinking:
 
Rickard. Rickard. skrev:
Fråga från en nyfiken
Vad är det för kopplingar?
Det finns ju färdiga vitlackerad rör att köpa men jag har aldrig sett kopplingar så man klarar sig(inte för att jag aktivt letat) :thinking:
Kopplingarna på våra är vanliga kromade klämringskopplingar. Ser superfräscht ut.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
K koike skrev:
Så plaströr är godkänt att använda i badrum?
Ja, min poäng var att ”vita rör” kan vara allt möjligt.

Exempelvis så gulnar äldre elementfärg med tiden vilket kanske var det din röris hade i åtanke. Färdigmålade vita rör tippar jag på inte gulnar på samma sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.