Byggahus.se
Ett bord blev mig skänkt med vita fläckar.
Ser ut som nåt stänk…av blekmedel av nåt slag kanske.
Har någon ett bra tips på hur bäst ’jämna’ ut dem?
 
  • Närbild på ett träbord med tydliga ådror och mindre skavanker. Bakgrund suddig med golv och möbelfot.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätextur med markanta ådringar och naturliga mönster, närbild. Möjlig ytbeläggning eller vädering. Warm ton.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur är bordet behandlat?
 
V Vardagsrum skrev:
Hur är bordet behandlat?
Olja/vax. Ser lite ut åt det glansiga hållet, lömskt!
Så här ser bordet ut från hemsidan deras.
Om det hjälper…?
 
  • Trä soffbord. Modern design. Oppen hylla. Böcker. Glasvas med gröna växter. Vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbord i närbild, synliga träådror, hantverksskicklighet, polerad yta, enkel design, fokus på hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Rätt vanligt att det träslaget är behandlat med icke härdande olja/vax. Lätt att bättra på, men tål väldigt lite.
 
Hep Hep skrev:
Rätt vanligt att det träslaget är behandlat med icke härdande olja/vax. Lätt att bättra på, men tål väldigt lite.
Jag läste ett knep - gnida med en valnöt!🤔
Dutta med halvtorr pensel/tops med bets?
Även om jag tänker vara aktsam, så har jag nog hellre mörka fläckar än ljusa.
 
Undvik bets..

Grejen är att punktbehandling sällan blir bra, oavsett om det är slip, valnötter eller bets. Man riskerar att dra ännu mer uppmärksamhet till det man retar sig på.

Du kan prova att vaxa eller olja om bordet, och se om det har någon påverkan på fläckarna.
 
V Vardagsrum skrev:
Undvik bets..

Grejen är att punktbehandling sällan blir bra, oavsett om det är slip, valnötter eller bets. Man riskerar att dra ännu mer uppmärksamhet till det man retar sig på.

Du kan prova att vaxa eller olja om bordet, och se om det har någon påverkan på fläckarna.
Ja jo. Det blir pest eller kolera - bruna fläckar eller vita.
Men kan ju kolla vax/olja om den har någon mörk-görande effekt.
Det är kanske önsketänkande, kanske jag inbillar mig. Men borde inte ljusare partier i så fall bli exponentiellt mörkare än redan mörka partier?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.