Funderar på hur en handöverfräs fungerar? Jag vill fräsa spår till hyllplan och undrar om man jag kan styra fräsen fritt och fräsa bort inom min markering eller är det svårt?

En handöverfräs har en egen vilja. Du behöver en jigg eller ett anhåll av något slag. Du tillverkar jiggen ganska lätt med en skiva och några furulister. Sedan måste man provfräsa och kolla att man tänkt rätt

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Det är inte helt enkelt. Mallar gör ditt liv väsentligt enklare

Jag förstår inte riktigt hur en mall fungerar då jag inte fräst förr. Ska börja imorgon. Men om jag ska fräsa ett spår mitt i en planka, sätter jag då exempelvis en annan planka över och fäster den med en tving så att frässtålets överdel stoppas av den översta plankan? Är det en mall?

Daniel här på forumet höll ett utmärkt seminarie om fräsning. Rekommenderar dig att spendera två timmar på se det innan du sätter igång

• Gilla
Raggarbygge och 2 till
  • Laddar…
Be nån annan göra det,som förstår,så det inte händer en olycka. Lätt hänt!

D Danii KD skrev:
Jag förstår inte riktigt hur en mall fungerar då jag inte fräst förr. Ska börja imorgon. Men om jag ska fräsa ett spår mitt i en planka, sätter jag då exempelvis en annan planka över och fäster den med en tving så att frässtålets överdel stoppas av den översta plankan? Är det en mall?
Hej Danii KD!

Att fräsa rakt utan mall är inte ball så det är nog inget man skall.
Men att fräsa med mall gör att jobbet går som en trall och alla fingrar är kvar som dom skall.

Skämt å sidor men om du vill lära dig hur man gör så har jag tid på tisdag kväll. Jag bor på Värmdö och har möjlighet att hjälpa dig med fräsningen i min snickerboa.

Dag

• Gilla
mickeforsberg och 4 till
  • Laddar…
Tack det var verkligen snällt. Jag kollade lite videos och gjorde en mall så det blev bra

• Gilla
stigen
  • Laddar…
D Danii KD skrev:
Tack det var verkligen snällt. Jag kollade lite videos och gjorde en mall så det blev bra
Härligt. Och skönt att du bibehöll alla fingrar. Dela gärna en bild på vad du gjorde och hur :)

Sågade ut samma mönster i en mdf fast någon mm större och kopierade med hjälp av kopieringsringen. Ska bara hänga upp den och måla spår.

Nästa gång kanske jag använder fräsen till att sammanfoga hörnen snyggare. Några tips? Kex eller lax?

• Hemmagjord hylla i ljus MDF med leksaksbilar och helikopter, inomhus bredvid en radiator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hylla av MDF i ett hörn med leksaksbil och leksakskran, ommålad och ska dekoreras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.