Byggahus.se
A
Hej, har precis byggt färdig mitt staket och tänkt montera 4 små lampor på staketstolparna.

Har ett murat rum med brunn i under marken på ”RÖD PIL” som bara är 2 meter från staketet.

Det är EL framdraget till det murade rummet för att driva bevattningspumpen. BLÅ STRECK” på bild är där kablen går under marken som sedan går upp i huset och in i elcentralen. 2,5mm EKKJ kabel.

EKKJ kabeln är ungefär 50meter från central till uttaget i murade rummet, och är avsäkrad med en 10A säkring.

Frågan är kan jag sätta en kopplingsdosa i murade rummet och fortsätta med kablen under marken fram till staketet till ett skymningsrelä som ska driva 4st små lampor?

Blir ungefär ytterligare 20 meter kabel från skymningsrelät till bortersta lamporna på staketet. ”GULA PRICKAR”

Har förövrigt gjort ett sånt rcd test på uttaget och jordfelsbrytaren löser direkt


Tacksam för svar.
 
  • Trädgård med nyligen byggt staket, markeringar för elinstallation, murat rum med röd pil och blå streckad linje för kabeldragning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om din fråga handlar om vad du får göra så får du inte göra någonting.
Om din fråga handlar om vad som är tekniskt möjligt att göra så är svaret, det beror på :(

Det beror dels på syftet med den befintliga ledningen, ifall det är lämpligt att koppla på belysning på den.
Sedan har vi ledningsdimensioneringen och där är första frågan, hur vet vi att befintlig kabel inte är för lång?
Om den inte är för lång, hur stor marginal finns det?
Tumregelmässigt bör det finnas marginal, men det krävs uppgift om förimpedansen och typ av säkring för att veta.
Du har en JFB men jag förstår inte av din text var den är placerad. Den måste även täcka belysningen.
 
A
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om din fråga handlar om vad du får göra så får du inte göra någonting.
Om din fråga handlar om vad som är tekniskt möjligt att göra så är svaret, det beror på :(

Det beror dels på syftet med den befintliga ledningen, ifall det är lämpligt att koppla på belysning på den.
Sedan har vi ledningsdimensioneringen och där är första frågan, hur vet vi att befintlig kabel inte är för lång?
Om den inte är för lång, hur stor marginal finns det?
Tumregelmässigt bör det finnas marginal, men det krävs uppgift om förimpedansen och typ av säkring för att veta.
Du har en JFB men jag förstår inte av din text var den är placerad. Den måste även täcka belysningen.

Har JFB i centralen i huset, så ja den hade täckt även belysningen.

Vanlig 10A trögsäkring.
 
Ok.
 
Mikael_L
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det beror dels på syftet med den befintliga ledningen, ifall det är lämpligt att koppla på belysning på den.
Märk gruppen "El i trädgård, bel + pump" , så är detta kirrat. :)


Troligtvis går det bra att göra det du tänker. Men det är långa ledningslängder, så att kontrollera att totala impedansen (typ resistansen) inte blir för hög är nog vettigt.
Antingen mäter man upp det med en installationsprovare, eller så tar man reda på förimpedensan genom nätägaren, mäta med installationsprovare eller vattenkokarmetoden och sen räknar på alla ledningssträckor fram till pump resp belysning.
 
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Märk gruppen "El i trädgård, bel + pump" , så är detta kirrat. :)


Troligtvis går det bra att göra det du tänker. Men det är långa ledningslängder, så att kontrollera att totala impedansen (typ resistansen) inte blir för hög är nog vettigt.
Antingen mäter man upp det med en installationsprovare, eller så tar man reda på förimpedensan genom nätägaren, mäta med installationsprovare eller vattenkokarmetoden och sen räknar på alla ledningssträckor fram till pump resp belysning.

Ok har en installationsprovare men förklara gärna hur jag ska mäta upp impedansen och hur jag kan avgöra av resultatet ifall det är OK eller ej?


Ska montera 5st lampor, ska jag även göra jordfelsbrytar test på den bortersta?
 
Mikael_L
Nu har olika instrument lite olika namn och inställningar.

Men om det finns en Z-loop-mätning så blir den nog bra.

Om du mäter i uttaget vid vattenpumpen, i slutet av 50-meterskabeln så får du det ganska enkelt att avgöra om Z är tillräckligt lågt där, samt att räkna ut ifall det går att lägga till ytterligare kabellängd (till dina lampor).

Enligt norm i någon standard behöver en 10A diazed gl/gg 82A för att brinna tillräckligt snabbt (inom 0,4 sekunder)
Jag har för mig att det var 82A i alla fall.
Sen när du mäter är det på kalla ledningar, det måste även fungera med varma ledningar som har högre resistans, så det uppmätta värdet bör vara ca 25 % högre för att erhålla en betryggande säkerhetsmarginal. Så om du mäter upp en max kortslutningsström på ca 130A, och det motsvarar ett Z på 230/130=1,7 ohm, så är du inom marginalen på uttaget i pumpgropen. Sen ska du för att klara mer ledningslängd alltså ha ytterligare lite kortslutningsström/lägre Z.

Men börja med att mäta, kasta upp info om vad för instrument du har, och/eller bild om du är osäker på hur du ska ställa in och mäta.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu har olika instrument lite olika namn och inställningar.

Men om det finns en Z-loop-mätning så blir den nog bra.

Om du mäter i uttaget vid vattenpumpen, i slutet av 50-meterskabeln så får du det ganska enkelt att avgöra om Z är tillräckligt lågt där, samt att räkna ut ifall det går att lägga till ytterligare kabellängd (till dina lampor).

Enligt norm i någon standard behöver en 10A diazed gl/gg 82A för att brinna tillräckligt snabbt (inom 0,4 sekunder)
Jag har för mig att det var 82A i alla fall.
Sen när du mäter är det på kalla ledningar, det måste även fungera med varma ledningar som har högre resistans, så det uppmätta värdet bör vara ca 50% högre för att erhålla en betryggande säkerhetsmarginal. Så om du mäter upp en max kortslutningsström på ca 130A, och det motsvarar ett Z på 230/130=1,7 ohm, så är du inom marginalen på uttaget i pumpgropen. Sen ska du för att klara mer ledningslängd alltså ha ytterligare lite kortslutningsström/lägre Z.

Men börja med att mäta, kasta upp info om vad för instrument du har, och/eller bild om du är osäker på hur du ska ställa in och mäta.

Hej, det där va lite överkurs för mig om jag ska va ärlig missuppfatta nog mätinstrument, har tyvärr inte mer än multimeter och antar det inte räcker för att mäta.

Det enda jag gjort är att testa jordfelsbrytaren med ett RCD test = 30mA och pumputaget löste jordfelsbrytaren direkt..

Antar jag behöver mer kött på benen än det?
 
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det går bra att mäta med hjälp av en vattenkokare eller bilkupévärmare eller något annat som drar hög och jämn effekt.
Och så mäter man ström och spänning med och utan last, enligt denna tråd:
[länk]

Japp läste den tråden imorse, det jag inte fick fram av tråden var: efter testet är slutfört, hur vet jag om resultatet är bra eller dåligt?

Tack för jättebra svar
 
Shirack skrev:
hur vet jag om resultatet är bra eller dåligt?
Du kan fråga oss ;)

Det var kanske inte så tydligt, men jag hade en del frågor i inlägg #2 som bara delvis blivit besvarade i tråden.
Det finns väl ingen timer eller dylikt i huset som styr den där bevattningspumpen? Då kommer i så fall lamporna att lysa i takt.
Om befintlig kabel är installerad av en elfirma kan man anta att det finns lite marginal. Men ännu bättre är ju att mäta, och om du har gjort ett vattenkokartest och fått fram ett värde på impedansen så kan du antingen fråga oss eller läsa Räkna på utlösningsvillkor och/eller köra programmet Eldim Program för utlösningsvillkor | Byggahus.se
 
A
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du kan fråga oss ;)

Det var kanske inte så tydligt, men jag hade en del frågor i inlägg #2 som bara delvis blivit besvarade i tråden.
Det finns väl ingen timer eller dylikt i huset som styr den där bevattningspumpen? Då kommer i så fall lamporna att lysa i takt.
Om befintlig kabel är installerad av en elfirma kan man anta att det finns lite marginal. Men ännu bättre är ju att mäta, och om du har gjort ett vattenkokartest och fått fram ett värde på impedansen så kan du antingen fråga oss eller läsa Räkna på utlösningsvillkor och/eller köra programmet Eldim Program för utlösningsvillkor | Byggahus.se


Nej, klättrar ner i hålet och startar pumpen när jag ska vattna trädgården, driver en 1500w jetpump.

Är relativt nyinflyttad men ser ut att va gjort seriöst.

Om jag fattar rätt:

1. jag köper en sån e energimätare.

2.Stoppar in vattenkokaren i elutaget men startar den ej, läser av mätaren först... lek med tanken den står på 225V då.

3. Startar vattenkokaren av och på några gånger, läser sedan av mätaren i påslaget läge... lek med tanken den står på 220V.

Är slutsatsen jag ska dra i detta exempel att jag har 5V i spänningsfall i en 40-50 meters 2,5mm EKKJ .

Och detta ska på något sett avgöra om det finns marginal att dra 20 meter 1,5mm eklk kabel till mina lampor?
 
tommib
Korrekt, du kan från spänningsfallet beräkna förimpedansen i den punkt du mäter (strömmen är känd och/eller kan läsas av från energimätaren). Den andra tråden innehåller väl beräkningsmetoden men du kan också använda Eldim som Bo länkar ovan, det är ett utmärkt program.

Bara för att kolla en enkel grej som jag inte ser om någon frågat innan.... Är det en eller tre säkringar till pumpen, dvs är det en- eller trefas. Om det är en trefaspump är det nämligen möjligt att det inte är framdraget nolla och då faller hela planen.
 
A
tommib tommib skrev:
Korrekt, du kan från spänningsfallet beräkna förimpedansen i den punkt du mäter (strömmen är känd och/eller kan läsas av från energimätaren). Den andra tråden innehåller väl beräkningsmetoden men du kan också använda Eldim som Bo länkar ovan, det är ett utmärkt program.

Bara för att kolla en enkel grej som jag inte ser om någon frågat innan.... Är det en eller tre säkringar till pumpen, dvs är det en- eller trefas. Om det är en trefaspump är det nämligen möjligt att det inte är framdraget nolla och då faller hela planen.

Är enfas 2,5mm ekkj framdraget :). Ska försöka köpa en energimätare till helgen så återkommer jag med resultat.
 
Shirack skrev:
Är enfas 2,5mm ekkj framdraget :). Ska försöka köpa en energimätare till helgen så återkommer jag med resultat.
Har du en multimeter räcker det bra om du nu inte vill ha eller behöver energimätaren ändå. Koppla in en känd resistiv last dvs med något värmeelement 1000-2000 W som vattenkokare, värmefläkt etc. Du kan ersätta strömmätningen med det teoretiska I=P/U det duger bra i ditt fall och tar du U mätt vid last ännu bättre.

I princip kan du skatta att det är ok om diff i spänning är < 5%. Med JFB faller kraven för konventionellt utlösningsvillkor med säkring undan lite men givetvis bra att uppfylla det också. Bara som en liten bakgrund, info så man inte tar alla dessa mätningar för blodigt de är väldigt jordnära. Och som sagt går det söka mängder av trådar här som tar upp "allt" man normalt behöver.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.