Första inlägget på forumet kommer här, tidigare har jag bara läst runt här :)

Jag har köpt ett hus och kommer flytta in 1 Juni, inte mycket är gjort sen -67 då huset byggdes, så nytt kök är redan planerat. I dom planerna finns ett "gå in i" skafferi...
Det största problemet för just skafferiet är att det kommer rör längs väggen och försvinner in ner i golvet ser det ut som... (Se bild nedan)
IMG_5593.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Just där vars rören går ner, så är det tänkt att dörren in till skafferiet ska vara (Och gamla ingången längst ner i bild skall byggas igen)

Så frågan är då om någon kunnig tror det går att dra om dom på något vis?

Huset i sig är ett 1-plans hus med gjuten platta, ingen vattenburen golvvärme eller så, utan det är nog på något sätt inkommande vatten i huset som går dit och fördelas ut...( ? ) fast jag kan ju vara helt ute och cyklar också! (Mest troligt):p

Nästa fundering är ju avloppet som syns i bild, det kommer inte finnas användning av det, så hur lägger man igen det smidigast möjligt?

Rummet som ska bli skafferi har tidigare innehållit en stor varmvattenberedare, men fungerar nu endast som förråd.

Tacksam för svar :)

Mvh Per

Krilleman
Oj oj oj, ta bort en fördelare som matar resten av huset är inte det lättaste om du inte tänkt dra alla vattenrör en annan väg! Och med detta sagt är den enda vägen då synlig rördragning.

Alltså näst intill omöjligt.

Kan inte dörren till skafferiet sitta någon annan stans?

Gissade nästan på att det skulle låta sådär.. :x

Kikar du på bilden längst ner till höger, så ser man att inkommande vatten går upp där i hörnet, sen går det "innåt" i rummet > upp mot tak (vars gamla VVB suttit) > neråt igen > och ut mot dörren och fördelaren som man ser på bild igen. Så nåt måste göras iaf för att få bort all "onödig" rördragning...

Just nu vet jag inte dom exakta måtten, men kanske är lika att låta någon behörig kika på möjligheterna då jag fått tillgång till huset...

Krilleman
Matningen längst ner till höger i bild ser dessutom ut att vara i klassisk "asbest-variant", framförallt i böjarna. Men denna fiber kan även (om än mer sällan) ha använts på raksträckorna.

Din inkommande vattenledning (nere till höger) är antagligen galvat rör, strax efter böjen ser det ut som om vattenmätaren sitter. Om du vill flytta det så blir det nog till att gräva ganska mycket ute i trädgården och ca 0,5 m ut utanför tomtgräns, dels så måste dagens regler för placering av vattenmätare följas, det ser ut som om placeringen är bra ur den synpunkten det som antagligen saknas är vattenmätarkonsollen.

Var sitter vvb (el/fjärrvärme/vp)?
Finns det fler vattenavtappningar i rummet än rördelningsrören (tre varm, tre kall) nere till vänster?

Redigerat:
Blir ju att anlita nån som är behörig att ordna allt så det blir bra gjort, är nog lättast att vänta och se hur det ska göras tills jag fått nyckeln till huset :)

Fjärrvärmecentralen sitter inte kvar i samma rum som där vars gamla vvb suttit, men hur allt är sammankopplat har jag inte en blekaste aning om!

Det är gjort en avtappning just innan fördelaren som går genom väggen med en pex slang till diskmaskinen, så mycket vet jag iaf...
Hela vattenhistorian här lär ju få vänta tills nån som kan får se det på plats.

Avloppet då... Har ni någon pejl på hur man gör om man ej vill ha kvar det där? Det kommer inte behövas för framtida kök då nya diskmaskinen kommer vara i närheten av diskhon och kopplas in där.

Om du ska ha kvar vattenmätaren där inne så skulle jag rekommendera att låta golvbrunnen vara kvar. Jag skulle eventuellt byta golvbrunnen (iaf insatsen om den går att byta) till en modell som har luktstopp (som inte kräver vatten) så att man slipper fylla på vatten då och då.

Det förs lite diskussioner om det ska vara golvbrunn (med tillhörande tätskikt) i kök eller inte. Vissa förespråkar golvbrunn i kök eftersom det numera finns många vattenanslutna apparater; diskmaskin, ångugn, kyl, frys, kolsyrekran, dubbla kökskranar, kaffemaskin, mm.

Jag kan om någon dag lägga upp en bild på hur vårt galvade rör från -69/70 såg ut inuti, bytte inkommande vatten föra veckan. Vi bytte dels pga galvröret dels pga avsaknad av golvbrunn och del pga att vi ska byta användning av rummet (ritningen säger mangelrum, vi har haft det som kontor, ska bli sovrum.

Redigerat:
Okej tack för svar, det tål att tänkas på... Ska försöka läsa på lite mer också.

Jo posta gärna bild på det!

Mvh Per

Så här såg våra rör ut på insidan:
ImageUploadedByByggahus.se1398796588.917052.jpg
Skapa konto

Böj och skarv innan avstängning innan VAmätaren.
ImageUploadedByByggahus.se1398796608.307313.jpg
Skapa konto

Skarv mellan ventil och mätare.

Det såg ännu värre ut i böjen i golvet, som numera är igengjuten.

Usch. Det vattnet vill man inte dricka.

Det såg inte trevligt ut alls... Tack för inputen!

Du ska bara veta hur vattnet i ett vattenreningsverk ser ut genom hela processen till driksvatten. Minst ett par gånger i kvartalet så går jag inne i vattenreningsverket på jobbet.

Haha sånt vill man inte veta...
Blir att kontakta nån behörig för alla funderingar jag har och bolla idéer på plats sen!

Demmpa skrev:
Så här såg våra rör ut på insidan:
De där såg ju ändå hyfsade ut. Jag har varit med om att byta ut galvrör som varit helt igenkorkade där det knappt varit ett hål som en knappnål där vattnet kunde sippra igenom.

Krilleman
Galv kan även vara "svart-geggiga" inuti...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.