Byggahus.se
Någon som har lite kunskap om vad som gäller för följande:

Vi har sökt bygglov för bygge av både hus och garage, om någon motsäger sig bygget av garaget av ngn anledning kan vi ändå få bygglovet för huset? Eller måste vi in med nya ritningar där garaget är struket? Jag får inget riktigt klart besked av kommunen, utan de tycker bara vi ska invänta grannarnas eventuella synpunkter i detta läget.

Varför jag frågar är för att garaget kommer vi inte bygga nu, samt troligtvis även flytta till annat ställe på tomten så vi kommer behöva söka nytt bygglov i senare tillfälle. Varför vi inte ändrat detta nu för att det strulat lite med bygglovet för huset och vi råddes att inte ändra garaget nu för att inte försena bygglovet ytterligare. Men nu har vi fått reda på att en av grannarna klagat på läget och det gör mig orolig :(
 
Det ska inte var nåt problem att bara ta bort garaget helt ur lovet o söka på det sen.

Men jag förstår handläggaren som tycker att ni ska invänta grannarnas åsikter. Det kan vara så att dom gnäller på sånt som är irrelevant.
 
Men då måste vi alltså söka bygglov på nytt om de nekar för just garaget, är det så du menar?

Saken är den att enligt min handläggare så blir det nog så att vi inte får bygglov alls om någon av grannarna klagar, detta då de tycker att de håller sig på gränsen till vad som är tillåtet att bygga pga nya normer för vad som gäller för källare etc. Så egentligen förstår jag inte handläggarens svar.
 
Nä, jag menar att om ni säger att vi inte ska bygga garaget så ger man ev lov på huset oh skickar ut beviljat lov till berörda grannar så dom ser att det bara är huset som beviljats på.

På grund av nya normer?

Vad menar dom då?
 
aha, jag hoppas det funkar som du säger då har vi inget att oroa sos för i så fall :)

Normen för vad som räknas som källare har tydligen ändrats, det har kommit flera fällande domar i länsrätten (tror jag det heter) som rivit upp bygglov för att grannar klagat just för vad som räknas som källare etc. Hus som tidigare kallades för enplanshus med källare skulle idag istället gå som suterränghus pga att med den nya normen får ingen sida av källarvåningen vara fullt synlig utan räknas då som suterrängvåning istället.

Vårt hus skulle jag klassa som suterräng då vi ritat det som det, men vi har lyckats få det klassat som källare iaf då det finns många hus som ser ut som suterräng i området. Dock säger de att det finns risk att om grannarna klagar så ryker bygglovet... :( Tydligen var det ett bygglov i området där vi ska bygga som blivit överklagat, gått upp i rätten och blivit annulerat efter ett år... vill inte hamna där!
 
Jaha, ja det har jag läst. Om ni får lov, se då till att ni får grannarnas påskrift på kopior av lovet innan ni börjar bygga, dom har 3v på sig att överklaga från det dom har sett ritningarna, påskriften är ett bevis på att dom sett lovet.
 
Men om de inte kommer in med synpunkter inom 3 veckor så äger bygglovet laga kraft, varför ska de få tillåtelse att komma in senare än så egentligen? Men det kan nog vara klokt iaf som du skriver. Däremot kan väl vem som helst komma med klagomål på vårt bygge? Fast om de ens ser huset är de upp på vår tomt så det ska väl inte hända...
3 december kan vi ha bygglovet i handen :)
 
Dom har möjlighet att komma in med överklagan inom 3v från det DOM BEVISLIGEN BLIVIT UNDERRÄTTADE.
Så se till att få påskrifter, dom behöver inte gilla riningarna, men skriver dom på så kan du avvakta i 3v innan du börjar bygga.
 
Tack Ricken!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.