Hej,

Vi har satt in ett Ikea kommod(Gomorron) men på grund av olyckliga vattenledningar så fick vi dra avloppet lite speciellt för att kunna stänga lådorna, se här :

Jag fick alltså dra avlopsslangen ovanpå vattenledningarna.
FFPlPVm.jpg
http://i.imgur.com/FFPlPVm.jpg

Man kan se här att jag även fick såga av en bit där man annars kopplar på diskmaskin för att få den längre in mot väggen.
VRnl6he.jpg
http://i.imgur.com/VRnl6he.jpg

u7GfqVL.jpg
http://i.imgur.com/u7GfqVL.jpg

9Fo6DNP.jpg
http://i.imgur.com/9Fo6DNP.jpg

GPcFAbt.jpg
http://i.imgur.com/GPcFAbt.jpg

Är det en okay dragning eller måste jag tänka om?

Ser tveksamt ut; är där verkligen något fall i slangen som ligger över vattenledningarna?
Första åtgärden borde väl vara att dra slangen under den vänstra vattenledningen, om den måste upp över den högra. Då borde chansen för ett fall öka.
Men varför i självaste skaffar du inte ett längre vertikalt rör till vattenlåset, så att det hamnar längre ner? Då slipper du besväret med vattenledningar som är ivägen.

Bra tanke, att dra den nedan för den vänstra vattenledningen bör lösa problemet om det nu ens är ett problem.

Jag tog vad jag fått av IKEA, tror inte det går att förlänga det vertikala röret då lådan under går djupare. Men det kan vara värt att fundera på om ovannämnda lösning inte fungerar.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Saknas inte ballofixer? Kanske inte ett krav, men bra att ha den dag vattenkranen börjar läcka. Är avloppsslangen i kläm bakom vattenledningen? Ur underhållssynpunkt tycker jag inte att rördragningen ser bra ut, men det är du som skall leva med det.
Hur tycker Ikea att avloppet skall dras? Förutsätter de att alla har vägganslutet avlopp?

arneri68 skrev:
Saknas inte ballofixer? Kanske inte ett krav, men bra att ha den dag vattenkranen börjar läcka. Är avloppsslangen i kläm bakom vattenledningen? Ur underhållssynpunkt tycker jag inte att rördragningen ser bra ut, men det är du som skall leva med det.
Hur tycker Ikea att avloppet skall dras? Förutsätter de att alla har vägganslutet avlopp?
Fått uppfattningen att man ska ha så lite skarvar som det är möjligt och här är det redan 2 extra, sätta ballofixer kommer ge totalt 6 extra. Skulle en blandare börja läcka så så är det väl inte svårare än att stänga av vattnet och sätta 2 pluggar?

Inget är i kläm så att det påverkas och vattenlåsen är det inga problem att tömma på plats. Denna vask är placerad i källaren så den används inte dagligen vilket betyder mindre underhåll.

IKEA´s beskrivning tar inte hänsyn till inkommande vatten och man drar avloppet på liknande vis som ovan men har då vattenlåset på vänstersida.

Krilleman
Om man ska vara lite besserwisser så blir det inte mer skarv om du dragit i vinkelballisar direkt ur väggen ;)

Din installation på avloppet är inget annorlunda hur man brukar få lösa prylarna bakom lådan. Det är trångt!

• Gilla
Harald Boye och 2 till
  • Laddar…
snowjim skrev:
Fått uppfattningen att man ska ha så lite skarvar som det är möjligt och här är det redan 2 extra, sätta ballofixer kommer ge totalt 6 extra. Skulle en blandare börja läcka så så är det väl inte svårare än att stänga av vattnet och sätta 2 pluggar?
Finns vinkelballofixer. Gäller att du hittar pluggarna den dag de behövs. Om du vill ha få skarvar kanske du skall överväga att skaffa rör i rätt längd till blandaren så att slipper skarva?

Redigerat:
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Det är aldrig fel att ha ballofix, men samtidigt klarade vi oss i 100 år innan, utan dem 😉

Det hör inte till frågan, men är inte sådana där veckade slangar bara att be om stopp?

Massor med veck där skräp och skit kan samlas, och förmodligen omöjliga att rengöra också.

Vanliga, hederliga, gammaldags släta rör känns mycket säkrare i min föreställningsvärld.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Men det är lättare för ikea att sälja böjbara rör som passar alla lite halvbra än att kunden ska lista ut vilka delar som behövs till släta rör.

De har fungerat utmärkt i badrummet på övervåningen nu några år iallafall. Visst får man rengöra precis som alltid annars och det har ju en tendens att fastnat lite mer i röret men inge som vi upplevt som ett problem än så länge.

Jag låter det vara så som det är och blir det problem vilket jag har svårt att tro så får jag göra en passande åtgärd då.

Jag har en tråd där jag frågar om hjälp gällande vår rördragning under disklådorna. Där beskriver jag också hur illa jag tycker om dessa flexslangar, då de är hopplösa att göra rent och sätter igen väldigt fort. Vi ska byta ut allt mot helt släta rör som också är enkla att plocka isär för rengöring.

Okay, ja vi har ju bara bott i huset i 1 1/2 år så vi kan väl inte säga så mycket än. Förövrigt är det ju inte direkt svårt att byta ut mot fasta rör i samband med att man underhåller om man nu tycker att det inte fungerar med slangen.

• Gilla
Paxman
  • Laddar…
I badrum bör det inte vara så stora problem, det förstår jag.

Men i köksavloppet spolar man ner så mycket annat än vatten, i alla fall om man har kommunalt avlopp.
Häller ur baconflottet ur stekpannan osv som sedan stelnar i slangen.

Men visst förstår jag att rördragningen blir lite enklare!
Fast det här var inte särskilt besvärligt för en amatör som mig:
Rörinstallation under köksvasken med synliga vattrör, avlopp och sladdar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.