Vi fick nya fönster installerade, med sinnessjukt fula handtag som jag ville byta till snyggare spanjoletter. Jag frågade tillverkaren om det var 8 mm sprint, dvs standard, vilket han sa att det var. Köpte ett gäng fina spanjoletter som vi nu testat att sätta in, men det funkar jättedåligt eftersom handtagen vi vill byta ut inte alls har 8 mm sprint, utan 6 eller möjligtvis 7 mm (fönstertillverkaren visste alltså inte vilken storlek deras egna sprintar har). När jag googlat runt verkar det inte finnas spanjoletter överhuvudtaget som inte har 8 mm sprint.

Vet någon här om det finns någonstans jag kan beställa snygga spanjoletter (dvs med tänkt tidsperiod runt förra sekelskiftet el tidigt 1900-tal) med annan sprint än 8 mm?

Eller - kan det finnas något sätt att bearbeta 8 mm-sprinten för att den ska passa i 6 mm-hålet, är det något som alls görs?

Någon som haft ett liknande problem? :)

• Nya fönster med moderna handtag och utsikt mot en grönskande trädgård, där ägaren överväger att byta till tidsenliga spanjoletter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönsterhandtag med svart grepp och kromdetaljer bredvid en låskista i plastpåse på ett bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som @Hans G2 Skriver så finns det fönsterhandtag med 7mm fyrkantspinne/sprint att köpa.

Det är möjligt att byta fyrkantspinne i många handtag om inte önskad sort finns med 7mm.
Fyrkantspinne nedsvarvad artnr: 50024355 kan ofta vändas för att byta fyrkantspinne 8mm mot 7mm.
Jag kan inte minnas att jag bytt fyrkantspinnen på just det fönsterhandtaget du har som ofta säljs i byggnadsvårdsbutiker men jag tror det är möjligt.

När jag byter fyrkantspinnen så fäster jag handtaget i fyrkantspinnen i ett skruvstycke så jag kan ta en stor spårmejsel och lägga ovanpå fyrkantspinnen och med en hammare driver jag sedan ur handtaget från fyrkantspinnen.
Därefter kan den nya fyrkantspinnen knackas in lite lätt och då håller man emot i greppet nära fästplattan (lägg tygtrasa/eltejp runt för att skydda från märken om du måste spänna fast).
Jag brukar rita eller ritsa ett streck på fyrkantspinnen innan jag byter så jag kan se hur långt in fyrkantspinnen är pressad i greppet.

H Hans G2 skrev:
Roca har både 7- och 8mm sprint till sina. Finns nog några som skulle kunna falla dig i smaken.
[länk]

Finns även andra tillverkare.

Vad har du för fönster?
Tack för tips! Det är Lammin treglas trä-aluminiumfönster.

1 123abc skrev:
Som @Hans G2 Skriver så finns det fönsterhandtag med 7mm fyrkantspinne/sprint att köpa.

Det är möjligt att byta fyrkantspinne i många handtag om inte önskad sort finns med 7mm.
Fyrkantspinne nedsvarvad artnr: 50024355 kan ofta vändas för att byta fyrkantspinne 8mm mot 7mm.
Jag kan inte minnas att jag bytt fyrkantspinnen på just det fönsterhandtaget du har som ofta säljs i byggnadsvårdsbutiker men jag tror det är möjligt.

När jag byter fyrkantspinnen så fäster jag handtaget i fyrkantspinnen i ett skruvstycke så jag kan ta en stor spårmejsel och lägga ovanpå fyrkantspinnen och med en hammare driver jag sedan ur handtaget från fyrkantspinnen.
Därefter kan den nya fyrkantspinnen knackas in lite lätt och då håller man emot i greppet nära fästplattan (lägg tygtrasa/eltejp runt för att skydda från märken om du måste spänna fast).
Jag brukar rita eller ritsa ett streck på fyrkantspinnen innan jag byter så jag kan se hur långt in fyrkantspinnen är pressad i greppet.
Tack så jättemycket för det tipset! Måste bara säkerställa att sprinten är 7 och inte 6 mm (har inget skjutmått hemma), sedan beställer vi nya sprintar och byter ut :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.