3 006 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Kan man använda spackel för utomhusbruk utomhus efter överlämning?
Jag håller på att renovera några fönster. Har nu tagit bort den gamla spruckna linoljefärgen och slipat rent fönstrena. Har sedan använt Grundolja och sedan grundmålat med vattenburen alkydoljefärg. Ska nu spackla igen sprickor och hål som är i dem. Det spackel jag köpte för att det skulle torka snävt är Bostiks Fine Filler vilket jag insåg nu är för inomhusbruk. Jag undrar då ifall det går att använda ändå eftersom jag efteråt ska ha ett andra lager grundfärg innan två lager med fönsterfärg som då också är en alkydoljefärg som grundfärgen är.
Skulle kunnat vänta till imorgon och köpt rätt spackel men fönstrena ska vara klara tills då så behöver lösa detta idag på något sätt. Så fungerar det spackel jag har? Hade annars tänkt använda det kit jag skaffat (Dana Lim 681) men då det verkade vara något fel på det då det var delvis torkat. Det hade redan förlorat all sin fästförmåga och var nästan som typ fästmassa i konsistens och bara rullade på utan utan att fästa. Var samma på glaset jag testade på också.
Annars har jag kemiskt trä men vill gärna undvika det då det har så kort arbetstid att det blir jobbigt att jobba effektivt med
Skulle kunnat vänta till imorgon och köpt rätt spackel men fönstrena ska vara klara tills då så behöver lösa detta idag på något sätt. Så fungerar det spackel jag har? Hade annars tänkt använda det kit jag skaffat (Dana Lim 681) men då det verkade vara något fel på det då det var delvis torkat. Det hade redan förlorat all sin fästförmåga och var nästan som typ fästmassa i konsistens och bara rullade på utan utan att fästa. Var samma på glaset jag testade på också.
Annars har jag kemiskt trä men vill gärna undvika det då det har så kort arbetstid att det blir jobbigt att jobba effektivt med
Redigerat:
Autokorrigeraren tyckte att utomhusbruk lät bättre än inomhusbruk. Spackel jag har är för inomhusbruk och inte utomhusbruk. Ifall någon moderator ser detta får de gärna ändra titeln på denna tråd.JanneJanne123 skrev:
Ska alltså vara "Kan man använda spackel för inomhusbruk utomhus efter övermålning?" Blev visst autokorrigerat fel på övermålning också
Klicka här för att svara