Hej,

Vi funderar på att prova snickra vårt eget kök. Det skulle i så fall bestå av fem underskåp med tillhörande lådfronter och skåpluckor.
Det vi först och främst funderar på är om det funkar att använda skivor av typ limfog till både lådfronter och skåpstommar?

Mvh,

Pär

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Till skåp är det ett utmärkt material. Till luckor inte lika bra.

• Gilla
uthusarna
  • Laddar…
Eller, det beror på, det fungerar inte som solida luckor as-is. Men om du sågar fram ämnen (fyra per lucka) av limfog till en ram du fyller med plywood fungerar det så klart.

• Gilla
uthusarna och 1 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Eller, det beror på, det fungerar inte som solida luckor as-is. Men om du sågar fram ämnen (fyra per lucka) av limfog till en ram du fyller med plywood fungerar det så klart.
Ok! Ja, för det var så vi hade tänk göra! För nästa fråga var vad det bör va för plywood :)

Jag har använt 6 mm björkply och 21 mm björk (egensågad) till luckor och 18 mm limfog furu till stommarna. Furu är mjukare och får därför märken lite för lätt för min smak, därav björk i ramarna.

nanowire nanowire skrev:
Jag har använt 6 mm björkply och 21 mm björk (egensågad) till luckor och 18 mm limfog furu till stommarna. Furu är mjukare och får därför märken lite för lätt för min smak, därav björk i ramarna.
Ok! Sågade du spår i ramen för plywooden eller hyvlade du en fals?

U uthusarna skrev:
Ok! Sågade du spår i ramen för plywooden eller hyvlade du en fals?
Sågar spår och tappar med en CMT notklinga 6 mm

Väljer du en limfog i ek eller motsvarande så är det bara att sätta på bra gångjärn.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.